رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

رضوى الشربيني وياسمين عز.. تصريحات مثيرة للجدل وضعتهما في مواجهة السوشيال ميديا

ياسمين عز ورضوى الشربينى
ياسمين عز ورضوى الشربينى

البحث عن التريند والنجاح في أن تكون حديث السوشيال ميديا هدف يسعى له الكثير من المشاهير، وأصبح الحديث عن علاقة الرجل بالمرأة هو أسهل طريقة لتكون تريند، خصوصا وإن كان رأيك عكس المألوف ويتصدر اسم الإعلاميتين رضوى الشربيني، وياسمين عز تريند محرك البحث «جوجل» ومواقع التواصل الاجتماعي، خلال الأيام الماضية، بعد تصريحات من الإعلاميتين عن الحياة الزوجية ونصائح رغم تناقضها بين المذيعتين- إلا أنها تلقى قبولا من متابعيهما، وتسبب جدلا كبيرا على مواقع التواصل الاجتماعي، فالإعلامية رضوي الشربيني صاحبة برنامج «هي وبس» المذاع على قناة «cbc سفرة»، يصنف برنامجها على أنه من أكبر برامج دعم السيدات والهجوم على المرأة، وأيضا الإعلامية ياسمين عز صاحبة برنامج «كلام الناس» المُذاع على قناة «mbc مصر»، باتت من أكبر المدافعين عن الرجل، والهجوم على المرأة.

رضوى الشربيني وياسمين عز

ياسمين عز ورضوى الشربيني مذيعتان نجحتا في الوصول للتريند بهذه الطريقة، وأرائهما وتصريحاتهما أثارت ضجة كبيرة.

ومن أبرز تصريحات ياسمين عز التي أثارت الجدل عن الرجال:

1- البيت بفلوس الراجل وتيجي مراته تقوله اقلع الجزمة علشان السجادة.. ده أنا أحط فساتيني الماركات تحت رجله يمشي عليها.. بتزعقي لجوزك ليه عشان بيدوس على سجادة الصالون بجزمته.. ما هو جايبها بفلوسه".

2- "الراجل عينه زايغة!!.. مهو طول ما بيشوفك ضاربة البوز وعاملة القمطة في شعرك هيطفش.. فين أيام ما كانت الست بتدلع جوزها وتديه أكبر حتة من الفرخة؟".

3- "الست اللي بتقول لجوزها حاضر ونعم دي ملكة مش خدامة.. مصطلح الجارية ده هناك في مسلسل (حريم السلطان) مش عندنا".

4- "الراجل من حقه يمسك تليفون مراته زي ما هو عايز والست مش حقها تمسك تليفونه وتتجسس عليه".

5- "أكاد أجزم أن الرجل المصري أحن رجل على وجه الأرض، إحنا بطبعنا شعب طيب ورهيف الإحساس، طبيعي يكون حنين، مفتاح الرجل المصري معروف حاضر ونعم، هتمشي حياتك بحاضر ونعم هيطبطب ويدلع من هنا للصبح".
6 - "المركب اللى ليها ريسين تغرق، لازم قبل ما تتجوزي تكوني عارفة أن رئيس المركب هو الزوج قولا واحدًا والكلمة الأولى والأخيرة ليه.. اقفلي على بيتك ومتسمعيش كلام حد مشاكلكم حلوها بينكم وبين بعض بأكله حلوة أو كلمتين حلوين".

ومن أقوى تصريحات رضوى الشربيني عن الحب والزواج والرجال:

1- "أنا منفصلة وبقولها بكل فخر ومن حقي أتزوج مرة واتنين وأربعة، لأن ده شرع ربنا في حالة عدم رضائي للزوج أطلب الطلاق فورًا وأبحث عن غيره".

2- "وراء كل إمرأة عظيمة نفسها، وإن غابت نفسها فأمها، وإن غابت أمها فهي أختها، وإن غابت أختها فهي صديقتها، وإن غابوا جميعًا تعود نفسها".

3- "متغيريش نفسك عشان خاطر حد يحبك، أو عشان حد يقبلك، متغيريش نفسك عشان خاطر حد يتجوزك، مش مهم، كوني إنتي، كوني نفسك، كوني هي، عشان هي أحلى حاجة في الدنيا ".

4- "اتجوزي الراجل اللي يخليكي سعيدة، اتجوزي الراجل اللي ميخلكيش تلفي حوالين نفسك، اللي حتى لو هو مش موجود تحسي أنه موجود حواليكي، وتحسي بأمان، وإن عندك ظهر وسند".

5- "الست مش محتاجة رجل وسيم أو غني أو مشهور.. الست محتاجة رجل يحتويها ويهتم بيها ويحن عليها وبس".

6- "اللي عايزنا لازم يتقبلنا زي ماحنا بشعرنا المنكوش، بشكلنا، بطريقتنا، بضحكتك بفرحتك بحزنك، بدماغك وتفكيرك".

7- "اليوم اللى هيجى عليك وتعرف هي أد إيه كانت كويسة.. هو نفس اليوم اللي هيجي عليها ومش هتبقى فكراك أصلا".

دافعت الإعلامية المصرية رضوى الشربيني عن زميلتها ياسمين عز، بعدما تعرضت لانتقادات عنيفة وتنمر قاسي؛ لتباين مظهرها حاليا وسابقا.

وقالت رضوى الشربيني لبرنامج ET بالعربي: "أرفض التنمر تماما على ياسمين عز وأي واحدة، ومينفعش نتريق على بنت بهدف أننا نبقى تريند".

ياسمين عز تثير الجدل بمغازلة وفاء مكي

«أنا منفصلة بكل فخر».. دائما ما تشجع الاعلامية رضوى الشربيني الفتيات ألا تقبل بحياة زوجية غير سعيدة، وقامت بحكاية تجربتها الشخصية مع الطلاق، وما تعرضت له، أثناء تعليقها على شكاوى بعض السيدات أو تجاربهن، لينقسم الكثيرون بين دعمها الفتيات في أي موقف صعب يمرون به بعد الطلاق، وما بين أنها تشجعهن على الطلاق والانفصال، وتهدم بيوتهم.

وكانت قد تلقت رضوى الشربيني شكوى من متصلة تطلب منها مساعدتها لحل مشكلتها، مضيفة ملحوظة «أنا منفصلة»، لترد عليها رضوى الشربيني بانفعال: «أنا منفصلة وبقولها بكل فخر ومن حقي أتزوج مرة واتنين وأربعة، لأن ده شرع ربنا في حالة عدم رضائي للزوج أطلب الطلاق فورًا وأبحث عن غيره».

وأضافت: "أنا مقتنعة إن الإعلامية لازم يكون كلامها حلو زي مظهرها ويكون عقلها واعي لأن الجمال سبب من أسباب النجاح ولكن مينفعش نعتمد عليه".

واعترفت رضوى الشربيني بأن جمالها كان أحد عوامل نجاحها في مجال الإعلام، لكنها استدركت مؤكدة أنه ليس السبب الرئيسي.

وعن احتفالها بعيد ميلادها الـ41، قالت الإعلامية المصرية: "أنا تميت 41 سنة وعادي بقول سني لأني مؤمنة أن العمر مجرد رقم وأهم حاجة الروح".

وكانت الإعلامية ياسمين عز قد ردت بشكل غير مباشر على تداول صورها قبل سنوات على نطاق واسع مؤخرًا عبر مواقع التواصل الاجتماعي.

وانتقدت ياسمين عز، خلال تقديمها لبرنامج "كلام الناس" المعروض عبر فضائية "MBC مصر"، تداول صور المشاهير عبر مواقع التواصل باعتبارها "تسريبات".

وقالت: "يقولك الصور تُنشر لأول مرة أو شاهد قبل الحذف، تدخل تشوف التسريبات تلاقيها سكرين شوت من فيديوهات قديمة موجودة ومتاحة بقالها مئات السنين عبر يوتيوب".

دفاع ياسمين عن عريس الإسماعيلية

كانت أثارت واقعة عروس الإسماعيلية، غضب رواد مواقع التواصل الاجتماعي، حيث لاقت العروس إهانة من زوجها يوم زفافها في الشارع، ووصفتها ياسمين، بأنها عروس أصيلة لإنه ا تكتمت عليه ودافعت عنه وطالبت الفتيات مسامحة الرجال في تلك هذه الموقف.

وهذا التصريح أثار جدلًا واسعًا، واعتبره البعض تحريض على العنف وتغاطي عن حقوق المرأة.