رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

خناقة بين محمد رمضان وفاروق فلوكس بسبب «صبي رقاصة».. نجل الأخير يدخل على الخط

خناقة بين محمد رمضان
خناقة بين محمد رمضان وفاروق فلوكس بسبب «صبي رقاصة»

شهدت الساعات الماضية، تصريحات نارية متبادلة بين الفنان محمد رمضان والفنان فاروق فلوكس ونجله «أحمد»، وذلك بعد حديث الأول بشكل اعتبره الثاني، مهينًا له.

بدأت القصة برد الفنان محمد رمضان على الاتهامات التي تطارده باستمرار، حول إفساده الذوق العام بأعماله، التي يقدم فيها دور البلطجي، غالبًا، وأنها تدعو وتروج للعنف، قائلًا إن هناك فنانين كبار قدموا، في بداية مشوارها الفني، أشياء وأدوار كثيرة يرفض أن يفعلها.

وتابع، خلال تصريحات صحفية، بقوله: «في فنان كبير كان بيعمل أدوار صبي عالمة ولو هشحت مش هبقى زيه، رغم أن هذا الفنان قدير»، في قصد منه للفنان فاروق فلوكس، ودوره في فيلم «الراقصة والسياسي».

أثار هذا الحديث، حفيظة الفنان فاروق فلوكس، الذي رد عليه، ووصفه بأنه مريض نفسي، ونصحه بالعلاج.

وأضاف:«رأيه فيا يحترم.. لكن أنا مبعملش حاجة خارجة.. أنا لما أعمل عمل وأتقنه والناس تصدقه دي حاجة تانية.. أنا مجرحتش حد خالص.. ولا حتى المشاهد.. لكني أجدت تجسيد الشخصية».

وأضاف: «مش عارف محمد رمضان بيهاجمني لية.. هو لو اتعرض عليه الدور دة مش هيعرف يعمله بالإتقان دة.. ودة لأنه كتير ليظهر واد شقي في جبل.. وهو شاطر في كدة.. لكن مش بينوع أدواره».

في سياق متصل، رد أحمد فلوكس على محمد رمضان، عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، وكتب: «شوف يا حمادة، أنت ترفض إنك تعمل دور صبي رقاصة لأنك دايمًا نمبر وان، فأكيد هتبقى عينك على دور الرقاصة نفسها، مش الصبي بتاعها، وأنت ما شاء الله ناجح في ده جدًا وبتعمله سهل وأنت عريان ما دريان».

وأضاف: «نمبر وان بقى يا سيدي، زي بالظبط ما يكون واحد مسجل نشل، استحالة يحلم أن يكون أمين شرطة، حلمه هيكون أكبر من كده، هيكون نمبر وان».

وأوضح: «أنا والدي عمل دور صبي رقاصة لأنه بيعشق التمثيل والأدوار الصعبة، والحمد لله إنه ربى رجل بيحترم نفسه وبيحترم اللي بيقدمه للناس، وبيحترم بلده، ودمه فداء ليها، لأن شعب بلده هم اللي عملوه فلازم يقدملهم أحسن حاجة، وبحمد ربنا أكتر وأكتر، إن ما خلفش واحد مسجل نشل لأن المسجل هتكون أقصى طموحه أن يكون أسطورة، وهيرقص برضه بس عريان».

وأنهى منشوره بقوله: «وبعدين مش شرط تعمل دور صبي رقاصة، ممكن تكون نجم كبير بس أخلاقك أخلاق صبي الرقاصة، وده الأخطر مع إن والله صبي الرقاصة ولا بيقهر حد ولا بيظلم حد، ولا ليه في سكك الشيوخ والدجل، ولا نصاب ولا بيحكها مع الكبار».

يذكر أن الفنان محمد رمضان يستعد للعودة إلى السينما، بفيلمين، هما: «عالزيرو» مع نيللي كريم، و«مرزوق وإيتو» مع المؤلف عمرو محمود ياسين.

كما يخوض السباق الرمضاني المقبل، بمسلسل «العمدة»، مع المخرج محمد سامي، بعد تعاونهما في مسلسل «البرنس»، الذي عرض عام 2020.