رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

"كتبت وصيتي".. حنان مطاوع تكشف تفاصيل الأزمة الصحية التي تعرضت لها مؤخرًا (فيديو)

حنان مطاوع
حنان مطاوع

"كتبت وصيتي".. حنان مطاوع تكشف تفاصيل الأزمة الصحية التي تعرضت لها مؤخرًا

كشفت النجمة حنان مطاوع، عن كواليس الأزمة الصحية التي مرت بها منذ أشهر، وتشخيص حالتها المرضية بطريقة خاطئة أثارت ذعر زوجها.

وقالت حنان مطاوع، خلال استضافتها في برنامج "معكم منى الشاذلي" المذاع عبر قناة “أون”: "قبل العملية حالتي اتشخصت حاجة خطيرة جدا، والمصيبة إن التشخيص مش من دكتور، والموضوع تضخم قبل ما نستشير الدكتور أو الجراح، ودخلنا في دوامة الوهم أنا وجوزي".

وأضافت: "ارتبكت جدا لدرجة إني بدأت أعمل مسح ذري، والأعراض كانت ضيق تنفس ولما يجيلي دور برد صوتي يتشرخ ويرجع بعد 4 شهور، ورقبتي بقت عريضة جدا غير دلوقتي، لإنهم شالوا منها ربع كيلو تقريبا".

وأوضحت حنان مطاوع أن خضوعها للكشف باستخدام السونار كان بداية تضخم الأزمة قائلة: "اللي عملوا السونار دخلوني في نفق مظلم ووهم".

ووصفت حنان مطاوع تأثير التشخيص عليها وعلى زوجها بقولها: "أنا بقيت مش شايفة حاجة في الدنيا غير بنتي أماليا ومرتبكة جدا، وأمير طلع من غرفة الكشف كلم كل الدكاترة في العيلة، وبعت لهم صور السونار وسألهم يعمل إيه، ودخل عندي وشه لونه أزرق وفهمت من أداؤه إني مش كويسة".

وتابعت: "أول ما نزلنا العربية عمل نفس اللي عملته مع هند صبري في مسلسل حلاوة الدنيا، عياط بصوت عالي وفضل يقول والله هتبقي كويسة وهتربي البنت".