رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

ليست المرة الأولي

"بالصور "بمدرسة إنترناشيونال أمريكان الإسكندرية.. ولد يستخدم الموبايل كسلاح لضرب طفلة بالمرحلة الإبتدائية

النبأ

شهدت مدرسة International American School "المدرسة الدولية الأمريكية"  كبري مدارس الإسكندرية، واقعة مؤسفة كشفت عن ضعف الإدارة التربوية بالمدرسة؛ لاسيمًا لتعرض طفلة في المرحلة الرابعة الإبتدائية للعنف والإيذاء الجسدي والتنمر، أثناء تواجدها بالمدرسة التى تعتبر حصن أمان للأبناء.

وتعرضت "مريم محمد أبو المكارم" للضرب بهاتف محمول بصحبة التلميذ، وهذا أكبر دليل لغياب دور الرقابة على التلاميذ بالمدرسة لسهولة إصطحاب الولد لهاتف محمول واستخدامه وإلحاق الضرر بزملاؤه به واستخدامه كسلاح عنف داخل المدرسة.

فتعرضت الطفلة "مريم محمد أبو المكارم" بالمرحلة G4، للضرب على يد تلميذ معها بنفس المرحلة تمالكه أسلوب عدواني أقدم فيه على تحريض أثنين من أصدقاءه على الإمساك بالطفلة "مريم" حتى لا تستطيع الفرار، وقرر ضربها على وجهها بزاوية هاتفة المحمول، ليحدث بها إصابة كدمات بوجهها.

الطفلة مريم محمد أبو المكارم
الطفلة مريم محمد أبو المكارم
الطفلة مريم محمد ابو المكارم

اتنين صحابه مساكوها والولد ضربها على وشها بسيف

وقالت والدة الطفلة مريم في منشور لها عبر صفحتها الشخصية على "فيسبوك" "مريم اتعرضت لضرب من زميل ليها في الفصل اتنين صحابه مساكوها والولد ضربها على وشها بسيف الموبايل وللاسف مش أول مرة الولد دا يمد ايده عليها وكل مشتكي أو والدها يشتكي المدرسة تعاقبه بإنه ا تقعده برة الفصل ودا للاسف بالنسباله مش عقاب بدليل إنه بيقرر نفس الغلط، وأشارت والدة الطفلة "مريم" لتنمر الولد على ابنتها لصغر حجمها".
وتابعت والدة مريم قائلة" بنتي في مدرسة انترنشونال للاسف المدرسة مبتخدش أي إجراء ضد الولد علشان في صلة صداقة بين أهل الولد وأصحاب المدرسة بس دا مش على حساب بنتي ومش على حساب اي طفل تعرض لنفس الموقف من نفس الولد".

وقالت "كل مرة اشتكي المدرسة تبلغني ان مريم اللي بتغلس الأول أنا سألت الفصل كله كلهم أجمعو ان الولد هو اللي بيغلس وبيضرب وبيتنمر".
وأكدت والدة مريم في منشورها: "المدرسة لو مخدتش إجراء ضد الولد دا وفصله ويتمنع من الامتحان أنا هاتجه للإدارة التعليمية، للأسف الأم مش بتعاقب وبتقول أنا سايبة المدرسة هي اللي تعاقب معلش فين دورك كام تنصحي ابنك أو بنتك وتفهميهم الغلط وتعاقبيهم لو غلطو 
علمو اولادكم الولاد ميمدوش ايداهم على بنت 
علمو اولادكم بلاش يتنمرو على اي حد حتي لو بهزار،لإنه ا بتأثر على نفسية الطفل أو الطفلة 
المدرسة هي السبب في اللي حصل لبنتي لان لو المدرسة كانت اخدت اجراء ضده كان اتعلم الأدب".