رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

في لقاء الاتحاد السكندري

مرتضى منصور يدعو الخطيب لحضور احتفالية الزمالك بالدوري.. ويكشف عن صفقتين سوبر

مرتضى منصور
مرتضى منصور

أطلق المستشار مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك، تصريحات نارية عقب فوز الزمالك بالدوري للمرة الرابعة عشرة في تاريخه، والثانية على التوالي.

وأعرب مرتضى منصور عن سعادته بهذا الإنجاز، وتأكيده إنه سيكون هناك احتفالية تبدأ من لقاء الاتحاد السكندري، موجها الدعوة إلى كل رؤساء الأندية بمن فيهم محمود الخطيب رئيس النادي الأهلي، لحضور احتفال الزمالك ببطولة الدوري.

 كما كشف مرتضى منصور عن نجاح الزمالك في التعاقد مع المغربي زكريا الوردي، والإيفواري إبراهيما نداي.

وقال مرتضى منصور في تصريحات لبرنامج “زملكاوي” مع طارق يحيى  على قناة الزمالك: “أن الظروف التي حدثت غير طبيعية ولم تحدث لأي نادي في العالم، وكان منها وجود مدرب خائن وهو كارتيرون كان عايز يهرب السعودية، والفريق كان عنده إيقاف القيد”.

واستكمالا لهذه الظروف الصعبة أعطى مثالا برحيل عدد من اللاعبين، ومنهم  أسامة فيصل، وحسين فيصل، وجنش ومحمد صبحي، وأحمد عيد، ومصطفى محمد، وأبوجبل، وفرجاني ساسي، و14 لاعبا آخرين.

ووجه مرتضى منصور حديثه إلى محمد صبحي، قائلا: “ولا تعدي قدام الزمالك ولا عايز اشوف خلقتك جوا النادي".

واستكمل رئيس الزمالك قائلا: “جيت لقيت كل الفرق الرياضية منقسمة ثلاثة أقسام، بسبب غياب العدالة، لكن دلوقتي الروح والعدل رجعت لكافة الفرق، وبقيت أصرف نفس المكافأة للاعب الاحتياطي أو المصاب”.

وبالاشارة للأهلي قال مرتضى منصور:  "في ناس بس بتجرب الناشئين وعايزة  ترجع الشيخ طه ومختار مختار ومصطفى عبده يلعبوا من تاني، لكن أنا بقولهم العدالة هي الأساس، ولنا في قصة قابيل وهابيل وأخوة سيدنا يوسف عبرة.

مرتضى منصور يكشف عن صفقة نداي والوردي 

وعن الصفقات بعد رفع إيقاف القيد أعلن مرتضى منصور، التعاقد مع زكريا الوردي وتم الكشف عليه، وسليم ومفهوش إصابة، للناس اللي قالت أنه مصاب وهو قد طارق حامد 15 مرة.

وأيضا تم التعاقد مع إبراهيم نداى لاعب لوزيرن السويسري، وعايز الناس تشوفه لاعب وحش، ويقدر يعوض أشرف بن شرقي، وتم اختياره عن طريق أمير ولجنة الكرة، وحاجة كده زي كوارشي وإيمانويل أمونيكي.

وأشار إلى أنه تم التعاقد مع مجموعة محترمة من اللاعبين المصريين، وتم التعاقد مع الصفقات إللي الفريق محتاجها فقط.

 

وعن الاحتفالية ومبارة الاتحاد السكندري اليوم أكد مرتضى منصور، أنه تمت دعوة محمد مصيلحي، رئيس الاتحاد السكندري وغيره من رؤساء الأندية، لأننا معندناش أزمة مع أي ناد.

وقال رئيس الزمالك: “يا ريت الكابتن الخطيب يقبل دعوتي لحضور ماتش الاتحاد، لأننا في رياضة مش خناقة، وبقوله لو جيت هنعملك ممر شرفي ونرحب بيك، وبادعو مجلس إدارة الأهلي بالكامل برئاسة الكابتن الخطيب، أهلًا بيكم معانا”.

واستكمل مرتضى منصور،  توجيه حديثه للخطيب قولنا انت مين هل انت الكابتن زيزو أو غيرة من رموز الأهلي، بقوله أهدى لأن بلدنا والرئيس شايف 

 

وتسائل هو مش كهربا ده الأهلي هو اللى هربة، وحاليا مش راضيين يدفعوا له الفلوس ولو اتاخر في الدفع فيه فوائد، ومخدناش قرش لسة من الشركة الراعية