رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بعد طلبه إلغاء الدوري.. مرتضى منصور يدخل حرب مع أنصار برزنتيشن

مرتضى منصور
مرتضى منصور

قلب المستشار مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك، مواقع التواصل الإجتماعي، عقب إطلاق تصريحات تلفزيونية عبر برنامج البلدوزر على قناة الشمس، طالب خلالها اتحاد الكرة برئاسة جمال علام، بإلغاء بطولة الدوري العام، هذا الموسم، رحمة باللاعبين الذين تم استهلاكهم، مشيرا إلى إنه يطالب بعدم استكمال المسابقة على أن يبدأ الموسم الجديد فى شهر أغسطس وذلك فى ظل كثرة اللاعبين اللذين اصيبو بالإجهاد جراء طول الموسم  وذلك رغم أن ناديه الزمالك هو المتصدر لبطولة الدوري العام ويلاحقه بيراميدز ثم الأهلي وفيوتشر.

المناصرون  للشركة الراعية لمسابقة الدوري العام، برزنتيشن، واللجان الإلكترونية المحسوبة على الشركة الراعية ورابطة الأندية برئاسة أحمد دياب، شنوا حملات عدائية ضد رئيس الزمالك، على مواقع التواقع التواصل الاجتماعي، مؤكدين أنه لايبحث إلا عن مصلحته بعد أن حصل على مستحقاته من الشركة الراعية متجاهلا الخسائر التى سوف تتحملها الشركة الراعية فى حالة إلغاء بطولة الدوري العام هذا الموسم   والأندية التى تتحصل على باقي المستحقات حيث سيتم حجبها فى حالة إلغاء الدوري.

أنصار برزنتيشن تهاجم مرتضى منصور بعد المطالبة بإلغاء الدوري هذا الموسم 

وكتب أحدهم، عبر صفحته على الفيس بوك:  "امبارح سمعت تصريحات رئيس الزمالك، اللي عاوز يلغي الدوري ويبدأ ع نضيف.. طيب انت واخد كل مستحقاتك من الشركة الراعية ومش هتبقى مضرور من الغاء الدوري باقي الاندية تعمل ايه اااي لسه ليها فلوس ومستحقات، اكيد كله هيبقى بخ ونرجع تاني لايام ايقاف الدوري والاندية مش لاقي تاكل واللاعبين بتشحت ولف بينا يا دنيا، وثانيا الغاء الدوري في مصلحة نادي واحد بس هو الحاج الزمالك اولا علشان لاعيبته ليها مستحقات متاخرة فيهخلع منها بداعي الغاء الدوري، ثالثا عدد كبير من لاعبينه عقودهم بتخلص بنهاية الشهر الجاري والغاء الدوري مصلحة ليه علشان ميكملش الدوري من غيرهم.. رابعا وده الاهم احباط فكرة رابطة الاندية ويبقى شكلهم وحش علشان الخناقة اللي بينه وبين احمد دياب وبكده يبقي منصور الشجاع اللي انتصر على دياب ولغى الدوري .. الحقيقة مش شايف تصريحات رئيس الزمالك مناسبة الا لمصلحته فقط لكن مصلحة الكرة المصرية اخر حاجة بيفكر فيها مينفعش الدوري يتلغي".

 

اللجان الإلكترونية تهاجم مرتضى منصور 

وعلى نفس المنوال، كتب أخر: " ليه مرتضى عاوز يلغي الدوري في الوقت ده بالذات؟ ليه مش قبل كده مثلا؟ ليه بعد ما لجنة المسابقات اعلنت باقي ماتشات الدوري لحد اخر يوم، وليه بعد ما الشركة الراعية اتفقت مع الجانب الاماراتي على ماتشين السوبر المصري في ابوظبي، يعني ف عقود وغرامات وفلوس وهكذا
طيب فين اصلا في اي دولة في العالم بيتم الغاء الدوري علشان ابو امير مش عاوز يكمل المسابقة… اكيد في حاجة في نفس يعقوب قصدي نفس مرتضى
يعني الغاء الدوري (طق في دماغه) بعد ما خلص نفسه وخذ كل فلوسه من الشركة الراعية وباقي الاندية تولع مثلا تاكل تراب .. يعني الشركة الراعية تقعد تصرف ع المسابقة وتدفع مستحقات وفي الاخر نلغي الدوري … يعني الرابطة نقولها شكرا انتي فشلتي في اول موسم ليكي ويبقى منصور انتصر في خناقته مع رئيس الرابطة ويقوله انا اللي كسبت وانا اللي لغيت.. طيب هل الشركة الراعية هتدفع فلوس الاندية في حال الإلغاء، اكيد لا طبعا، وبكده الاندية “تكح تراب " .
يعني مرتضى منصور، عاوز يقنعنا إنه عاوز يلغي الدوري علشان يا عيني اللاعيبه مجهدة، يا ولا بصوت روبي.. يعني مش عاوز تلغي علشان في لاعيبه كتير ليها مستحقات والالغاء هيفيد مرتضي إنه مش هيدفع الفلوس دي".

وأضاف أخر محسوب على برزنتيشن: "يعني مش عاوز يلغي علشان نص لاعيبته عقودهم بتخلص 30  يونيو وممكن ميكملوش الموسم .. يعني مش عاوز تلغي علشان تحرم الاهلي من الدوري والكاس وغيره وتطلع تقول اهو الخطيب طلع بلوشي ولا بطولة.. يعني مش عاوز تلغي علشان تبوظ موسم الرابطة وتطلع تاني وتقول كسبت دياب، وخلصت ع الرابطة يعني مش عاوز تلغي علشان وعلشان وعلشان لا عاوز الغي علشان مصلحة الكرة المصرية وعدم ارهاق اللاعيبه
#الصورة للفت الانتباه ليس الا 
#ماينفعش نلغي الدوري".

5  تصريحات ساخنة من مرتضى منصور

هاجم المستشار مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك، محمود البنا حكم مباراة الزمالك ضد البنك الأهلي، في الدوري هذا الموسم.

ونستعرض 5 تصريحات نارية للمستشار مرتضى منصور عقب فوز الزمالك على البنك الأهلي كان أبرزها الهجوم على الحكم وكذلك رحيل اتحاد الكرة المصري وإلغاء دوري الموسم الحالي.

ملخص تصريحات مرتضى منصور على النحو الآتي:

- محمود البنا حكم ظالم ولا بد من الاعتماد على الحكام الشباب

- اتحاد الكرة فاشل ولازم يرحل "اللي اختشوا ماتوا"

- اتحاد الكرة يطالبني بـ78 مليون جنيه ولا أفهم لماذا وأنا لم أتعاقد مع أي صفقات، أنا لن أدفع مليم نهائي والمجالس المعينة السابقة هي المتسببة فيها".

- من يتحمل مسؤولية إجهاد اللاعبين وضغط المباريات في الدوري هو النادي الأهلي، ومحمد مصيلحي (رئيس الاتحاد السكندري) من أصدقائي المقربين وفايز عريبي (رئيس طنطا) اجتمعت معهما وكتبنا مذكرة ألا يتم استكمال دوري كورونا حتى لو الأهلي سيحصد اللقب".

- لكي يتم حل أزمة الكرة في مصر، أولًا يتم إلغاء الدوري هذا الموسم، ثانيًا رحيل اتحاد الكرة، ثالثًا رحيل الرابطة، رابعًا أن يجتمع رؤساء الأندية ويتم وضع سقف للتعاقد مع اللاعبين، هذا كله لصالح المنتخب، أنا أحب جمال علام وأحترمه لكن لا يصح أن يكون رئيسًا للاتحاد".