رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

أشهر كومبارس في السينما المصرية باعت كليتها بـ 10 آلاف جنيه

برنسة عبد الغني
برنسة عبد الغني

صدمت برنسة عبد الغني، أشهر كومبارس في السينما المصرية، الجمهور بتصريحها الأخير عن أنها اضطرت لبيع كليتها مقابل 10 آلاف جنيه، بعد مرورها بمواقف صعبة في الفترات التي لم تجد فيها فرص عمل في الفن.

وقالت برنسة عبد الغني خلال لقائها في برنامج "المنسي" من تقديم إنجي هشام عبر قناة "هي": "بعت كليتي بـ10 آلاف جنيه عشان أعالج والدتي، وقتها كنت سبت الفن شوية ومتردتتش للحظة، لو كانوا طلبوا عينيا كنت أديتها، أنا والدي أتوفى وأنا عندي سنتين وأتربيت وسط خيلاني في الدرب الأحمر، وأمي محرمتنيش من حاجة وأنا صغيرة".

وأضافت برنسة عبد الغني: "أنا دخلت المدرسة لحد 2 إعدادي وطلعت عشان كنت بساعدها في المطبخ لأنها كانت شيف عند البهوات والبشوات، وأنا عايشة بدعاها والرزق اللي بيجيلي بدعاها، أنا حاطة صورتها في الصالة وأبقى بصلي وأبص لصورتها وأدعيلها أبص ألاقي تليفون حد يبعتلي فلوس، حسيت بالعجز لما أمي ماتت".

برنسة عبد الغني أشهر كومبارس في السينما المصرية 

شاركت برنسة عبد الغني في العديد من الأعمال الفنية ومنها: " فجر الإسلام، خالتي فرنسا، كابتن هيما، سلسال الدم، البرنسيسة بيسة، الواد سيد الشحات، مملكة الغجر، سك على أخواتك، سوق الجمعة، نسر الصعيد، وغيرها من الأعمال.