رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

متعب: كنت أفضل استمرار موسيماني مع الأهلي ولا بد من رحيل تاو

متعب: كنت أفضل استمرار
متعب: كنت أفضل استمرار موسيماني مع الأهلي ولا بد من رحيل تاو

أكد عماد متعب نجم الأهلي السابق ونائب رئيس رابطة الأندية المحترفة، أنه يرفض فكرة الهجوم على إدارة الاهلى بشأن رحيل الجنوب أفريقى موسيمانى عن تدريب الفريق مؤكدًا أن الرحيل تم بناء على رغبة المدرب وليس الإدارة.

وقال عماد متعب نجم الأهلي السابق  في مداخلة هاتفية لبرنامج وان تو مع الاعلامى سيف زاهر عبر إذاعة أون سبورت إف إم:"موسيمانى حقق نجاحات كثيرة مع الاهلى، الفترة الأخيرة كان بيفكر في أمور كثيرة كنت أتمنى أن يستمر لنهاية الموسم ويرحل بعدها ويكون هناك وقت للمدرب الجديد، ولكن موسيمانى هو اللى طلب الرحيل وبالتالي إدارة الاهلى لا تحتمل المسئولية".

ويضيف عماد متعب:" الأهلى فضل التعاقد مع مدرب عطشان إنجازات على طريقة فايلر ولازم نستنى 6 مباريات على الأقل عشان نحكم على سواريز ونشوف خطته وطريقته ".

وعن حراسة المرمى علق عماد متعب: "الشناوى حارس كبير ولما بيشارك على لطفى بيظهر بشكل كويس وكمان عجبنى هدوء وثقة مصطفى شوبير في نفسه لما شارك، وأفضل استمرار الوضع الحالي دون أي تعاقدات جديدة" في الأهلي.

وعن منافسة الأهلي في الدوري  قال عماد متعب:" صراع الدوري هينتهى مع صافرة نهاية أخر مباراة، ومحدش حاسس بيبراميدز وهو بيتسغل هدايا الاهلى والزمالك وبيعود للمنافسة".

رحيل برسي تاو وميكيسوني 

وطالب عماد متعب  النادى الاهلى بالاستغناء عن الثنائى بيرسى تاو وميكيسونى خلال فترة الانتقالات الصيفية المقبلة والتعاقد مع ثنائى أفريقى مميز بجانب صانع ألعاب ومهاجم وجناح سوبر مشددًا على أن عدم التعاقد مع سيفان رحيمى كان قرار خاطئ.

وقال عماد متعب "سواريز خارج التقييم حاليًا لإنه في مازال في مرحلة التعرف على إمكانيات لاعبي الأهلي، وعجبنى موقفه مع محمد شريف لما أخر التغيير في مباراة بتروجت للتعامل النفسى مع اللاعب".

ويضيف عماد متعب: "أسلوب سواريز هيظهر بعد فترة مع الاهلى، والازمة حاليًا هي إهدار الفرص السهلة ولازم نلاقى حل،قرارات غلط للمهاجمين في التمركز وعدم التركيز والمهاجمين عايزين تدريب زى حسام حسن وصلاح محسن ".

وتابع نجم الاهلى الأسبق: "الدوري ولع والزمالك وبيراميدز استفادوا من تعثر الاهلى، لازم الأخطاء تقل والهدايا تقل ونستغل الفرص عشان نقدر نحسم الدوري".

وأكمل متعب: "الاهلى فيه لاعيبة كويس مينفعش أقول قماشتهم وحشة، هو في أحسن من السولية وحمدى وديانج في وسط الملعب، كان ليا تحفظ على بيرسى وميكيسونى ومع الاحترام لشخصهم الاهلى أكبر منهم بكثير وسفيان رحيمى كان أفضل للأهلى وليه كلاعب".

وتابع متعب:" لازم بيرسى تاو وميكيسونى يمشوا من الأهلي  ويتم التعاقد مع ثنائى أفريقى على أعلى مستوى بجانب مهاجم ينهى الفرص بكفاءة عالية، وعلى فكرة محمد شريف مش مهاجم هو بيقوم بدور المهاجم بعكس حسام حسن اللى هو أساسا مهاجم".

ويضيف نجم الاهلى الأسبق:" لو الاهلى اتعاقد مع مهاجم كفء هيرفع مستوى المهاجمين الحاليين خوفًا من فقدان موقعهم بتشكيل الاساسى وجوزيه عملها معانا لما جاب عبد الحميد حسن عشان يخوفنى أنا وفلافيو وكمان عملها مع الحضرى لما اتعاقد مع نادر السيد".

وأكمل متعب:" لازم نجيب صانع ألعاب كويس يبقى موجود عشان لو أفشة في مشكلة عنده ولازم نتعاقد مع جناح مميز ولازم أحمد عبد القادر وطاهر والشحات يقدموا مستوى متميز ويستمروا في التميز عشان نقدر نقول لازم يكملوا ".