رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بالفيديو.. دانا حمدان تشارك شقيقتها مهرجان الجونة بطريقة لن تصدقها

دانا حمدان وميس ومي
دانا حمدان وميس ومي سليم

 

نشرت الفنانة دانا حمدان، عبر حسابها الشخصي على موقع "إنستجرام" مقطع فيديو ساخر، ترصد من خلاله كأنها شاركت في حفل افتتاح مهرجان الجونة السينمائي الدولي بدورته الرابعة، الذي حضره شقيقتها مي سليم وميس حمدان من دونها.

 

إسلام إبراهيم عن انتقادات ملابسه في الجونة: احمدوا ربنا


وبالرغم من عدم حضور "دانا" حفل افتتاح الدورة الرابعة لمهرجان الجونة السينمائي، ولكنها لم تفوت الفرصة على نفسها للوقوف على السجادة الحمراء وحضور كافة الفاعليات التي تسبق الحفل.

 

صبري فواز يفتح النار على ترند "فساتين الجونة"


فظهرت في مفطع الفيديو من داخل منزلها وهي  تستعد لإطلالاتها كما تفعل معظم النجمات قبل مراسم حفل افتتاح المهرجانات، من اختيار الفستان المناسب، وتصفيف الشعر، ووضع مساحيق التجميل، وغيره، وعلقت على الفيديو قائلة: "لما صحيت من النوم لقيت الجو حلو، فعملت بتمارين الإحماء ونزلت لفيت شوية، ولما رجعت افتكرت أن مي وميس هيروحوا مهرجان الجونة السنة دي من غيري"

 

وأضافت "دانا": "قولت أنا مش هزعل نفسي وطلعت على الأوضة بتاعتي وفضلت ادور على الفستان المناسب ليا وقررت أعمل ريد كربيت لوحدي، وأخترت الضوافر اللي أنا بحبها، والعدسات اللي بحبها، والرموش اللي أنا عاوز البسها، والإكسسوارات المناسبة، وأخترت الجزمة وجهزت الميكاب وبقيت جاهزة جدًا للريد كاربيت".

 

وتابعت خلال مقطع الفيديو وكأنها بالفعل في اللحظات الأخيرة قبل أن تظهر على السجادة الحمراء لحفل افتتاح الدورة الرابعة لمهرجان الجونة السينمائي، إذ ارتدت فستان أسود، وميكب كامل، وقالت: أنا جاهزة دلوقتي للريد كاربت، ماشية بدلع أهو، أيوة ابتسامة هنا، وابتسامة هناك، وروحت بقى عملتلي انترفيوهات وسألتني كل الأسئلة وجاوبت على كل الأسئلة، وبعدين حضرت انترفيو تاني وسألت نفسي نفس الأسئلة وجاوبت بردو بنفس الأجوبة".

 

واستكملت: "دلوقتي هسأل نفسي أنتي لابسة من مين؟ والفستان من عند مين؟ والإكسسوارات من مين؟ والميكب من مين؟ وشعر مين؟، ولما دخلت أكتر في المود شاورت لزميلاتي على الريد كربت".

 

وظهرت بعد الانتهاء من الحفل التي أقامته بمفردها، وهي تمسك بعض المقرمشات وتشاهد التلفاز قائلة: "روحت بكامل شياكتي اقعد على الكنبة واتفرج بقى على الريد كاربت الحقيقية، كنت منبهرة بكذا حاجة واستنيت اللحظة اللي مي وميس ظهروا فيها، هنا بقى قلبي اتخطف، بحبكم موت زي القمر، وزي ما أنتم شايفين هنا بقى حالة الرضا، وبصيت حواليا كنت هتهور وأكل شوكولاتة بس قولت لنفسي ملوش لازمة الوقت اتأخر، وعدلت شعري، وكملت فرجة وقومت شيلت الميكب وقاعدت اضحك على نفسي ودخلت نمت".

 

وعلى الصعيد الفني، شاركت دانا حمدان مؤخراً في  مسلسل "حواديت الشانزليزيه" وهو من بطولة: داليا مصطفي كل من إياد نصار، وإنجي المقدم، ومي سليم، وإدوارد، وأماني كمال، وعمر الشناوي، وفريدة سيف النصر، وآخرون، من تأليف أيمن سليم ونهى سعيد، وإخراج مرقس عادل.

 

وينتمي المسلسل لنوعية الأعمال الدرامية المطولة، وجسدت فيه دانا شخصية فتاة تدعى "زينات" تعمل مطربة فى "تياترو" بفترة الخمسينات التى تدور فيها موضوع المسلسل، الذي يتكون من 45 حلقة.