رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بالصور.. أول مهازل شركة صيانة مشروع «دار مصر».. وثورة بين الملاك

دار مصر - أرشيفية
دار مصر - أرشيفية


كشف إيراهيم جمال، أحد سكان مشروع «دار مصر»، عن بعض المشكلات التي تواجه السكان ومهازل شركات صيانة المشروع، هو الأمر الذي أدي إلى ثورة بين الملاك.

وقال «جمال» في منشور له على إحدى جروبات موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»: «والله العظيم الي بيحصل ده حرام..الزرع بيتساب بالأيام من غير ما حد بيسقيه وبعدين يجي حد يفتح المياه في مكان واحد ويسبها ويمشي تغرق وما يعبرش بقية أحواض الزرع».

وأضاف: «يعني فيه أحواض زرع بقالها أكتر من شهر مجاش جنبها مياه علشان أقرب محبس ليها بايظ، ومبيفتحش وفيه محابس بايظة بتسرب مياه على طول لحد ما الكيستون رشح مياه من نحيته».

وتابع: «النظافة مشي حالك يلمو كام ورقة من مدخل الكمبوند وشكرا ويقولك المشرف قالنا كده، كام صورة على الماشي بس الحقيقة أسواء بكتير».

ولقى المنشور ردود أفعال واسعة بين السكان، إذ قال ماجد علي، أحد السكان: «الزّن على حاجتنا هو السر، لو سكتنا الكمبوند هيبقى خرابة محدش يسكت ومحاسبه الشركة المسئولة كل شوية».

بينما أصاف عبده خليفة: «الأهمال، وعدم الرقابة، وعدم المحاسبة، ومعلش، هذه هى آفة المجتمعات المتخلفة والتى لن تتقدم خطوه واحده للأمام وليس هذا فحسب ولكنها تتأخر بالأميال لا بالخطوات».