رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بيومي فؤاد عن أزمته الأخيرة: مش ندمان وأنا قد كلامي.. واحنا بتوع فلوس

بيومي فؤاد
بيومي فؤاد

علق الفنان بيومي فؤاد على الأزمة التي أثارها بتصريحاته في موسم الرياض التي انتقد فيها موقف الفنان محمد سلام بسبب رفضه المشاركة في إحدى المسرحيات تضامنا مع الحرب في فلسطين.

الكوميديا شيء صعب

وقال بيومي فؤاد في تصريحات في برنامج "حبر سري" الذي تقدمه أسماء إبراهيم عبر شاشة "القاهرة والناس"،"مش ندمان على كلامي وأنا قد كلامي عشان راجل واعتذر فقط عن حاجة واحدة أني قلت مش جاي اضحك وأنا جاي اضحك والضحك شيء جميل والكوميديا شيء صعب".

وأضاف: أنا قولت ان احنا مش بتوع فلوس، وبعتذر عن دا لأن احنا بتوع فلوس، أنا بشتغل وباخد فلوس".

حملة شرسة

وتابع: لما بطلع بمسرحية بحس أني رئيس بعثة ومسئول عن الناس بتوعنا ولكنا اتشتمنا لما رحنا والحملة كانت شرسة على محمد أنور لأنه كان البديل ومكنتش بشوف الحاجات اللى على السوشيال ميديا ومحمد أنور كان بيبكي".

وتابع بيومي فؤاد،: "كنا بننزل وقت الفطار والغداء والعشاء نتعشى وهو مش معانا وكنا بنسابق الزمن وأنور كان بيعمل البروفات والأغانى والاستعراضات وعملنا بروفات يزيد عن شهر واحنا سفراء لبلدنا بيحبونا ويحترمونا ويقدرونا لو ده كايدكم أو غايظكم لكن دي حقيقة وهما بيحبونا وده غايظ اللي بيشتمنا ويدعي علينا ادعاءات والمفروض إنه مثقف"، مؤكدا أن محمد أنور كان مكتئب جدا.

مسرحية زواج اصطناعي

وكان بيومي فؤاد خرج في نهاية عرض مسرحية "زواج اصطناعي" بموسم الرياض بعد اعتذار محمد سلام عن عدم المشاركة في المسرحية قائلا: "من حقك أنك تعتذر عن المسرحية لكن مش من حقك أنك تغلط في فنك، إحنا مبنجيش علشان نضحك حضراتكم إحنا بنقدم فننا المصري إنتوا بتحترمونا وإحنا بنحترمكم جدا شيء عظيم أني أخرج اتصور مع شاب سعودي ومع سيدة سعودية وهي تعلم أني مصري أنا بشرف بلدي".

وتابع: "أنا فنان مصري وليا الشرف جيت المملكة العربية السعودية وليا الشرف كتر خيركم كتر خيركم كتر خيركم، إحنا بنتعب وبنشقى عشان نقدم فن مش عشان نيجي نضحك لو الموضوع كده يبقى في فنانين من أيام نجيب الريحاني لغاية محمد أنور المفروض ينتحروا إحنا بنقدم فن".