رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بالصور..والد ياسمين صبري معلقًا على ظهورها مع عمرو أديب "بتمثل فيلم كله اختراعات"

ياسمين صبري ووالدها
ياسمين صبري ووالدها الدكتور أشرف صبري

استنكر الدكتور أشرف صبري، والد الفنانة ياسمين صبري حديثها مع الإعلامي عمرو أديب عبر برنامجه بيج تايم بودكاست، وتصريحها بأنها تنتمي لعائلة متوسطة وكانت تتردد على المدارس الحكومية قبل ان تنتقل لمستويات تعليمية ارقي بفضل والدتها التي غادرت للخارج وانفقت على تعليمها.

وقال الدكتور أشرف صبري في منشور له عبر صفحته الشخصية على فيسبوك:" بعد الواحد ما كبر ويشوف ولاده يحمد ربنا اتربوا كويس رغم اننا طبقة متوسطة عاشوا في بيت ابوهم وبناتي كانوا في مدرسة EGC بتاعة الطبقة المتوسطة، كنت مهتم تكون مربيتهم فلبينية عشان يتكلموا اللغة الانجليزية كويس بتاعة الطبقة المتوسطة اشتغلت طبيب واتعلمت بره عشان انجح اولادي في الطبقة دي وابني كان في مدرسة فيكتوريا.
وتابع منشوره قائلًا: "دلوقتي ابني في امريكا بيشتغل بعد ما جوزته الحمدلله، ونرمينة بنتي جوزها دكتور زيي بس اطفال من الطبقة المتوسطة والتانية فنانة قاصدًا "ياسمين صبري"، وعندي بنت فرنساوية كنت بافسحهم دايما في اليخت بتاعي الصغير بتاع الطبقة المتوسطة! ولما باتفرج على حفيدتي اما بفرح ومنتظر عم بلال يجيب ولي العهد يارب.
واستكمل منشوره قائلًا: "كلهم بيحبوا ابوهم والكسندرا حتتجنن وتيجي مصر لإنه ا مع امها في فرنسا عشان تقعد مع ابوها وهي الوحيدة البعيدة لكنها لها أم محترمة تعرف تخلي ابوها رمز حتى لو بعيد ومنتظر وصولها بفارغ الصبر.
وقال الدكتور أشرف صبري معلقًا على تصريحات نجلته ياسمين صبري: "احيانا يطلع عيل من عيالك براوي وناكر للجميل ويتكلم كإنه بيمثل فيلم كله اختراعات لكن دي سنة الحياة، المهم انهم كويسين وبخير، واحب أوضح اننا كنا سعداء في الطبقة المتوسطة لحد دلوقتي الحمدلله".

يذكر ان هناك خلافات عائلية وقعت بين ياسمين صبري ووالدها الدكتور أشرف صبري، إثر انفصالها عن زوجها الأول والذي كان يعمل طبيبًا، وقاطعت ياسمين صبري والدها منذ انفصالها عن زوجها.

خلافات ياسمين صبري ووالدها 

وبعد انفصال ياسمين صبري عن زوجها الأول اشهر دكتور رمد بالإسكندرية بدأت تظهر في لقاءات إعلاميه وتكشف الكثير عن حياتها ووضعها المادي قبل دخولها الوسط الفني منها ان جدتها لأمها تولت رعايتها منذ صغرها حتى دخولها وعملها بالمجال الفني وان والدتها غادرت لبريطانيا من أجل الإنفاق عليها وان والدها لا يعلم عنها شيء الأمر الذي نفاه الدكتور أشرف صبري واثبته بالصور  التي جمعتهم سويًا في فيلته بالاسكندرية كاشفًا عن غرفتها بفيلته وعن إقامته لحفل زفافها على زوجها الأول.

وبعد فترة من انقطاع ياسمين صبري عن الظهور في البرامج الإعلامية إلا ان ظهرت مؤخرًا مع الإعلامي عمرو أديب وكشفت عن انتمائها لطبقة متوسطة الحال وإنه ا في بداية دراستها دخلت مدرسة حكومية ثم بعد عدة سنوات بدأت في الانتقال لمدارس خاصة ولغات بعد ان سافرت والدتها للخارج وبدأ حالهم يتيسر.

واستفزت ياسمين صبري والدها بحديثها ليخرج عن صمته وينفي كل تصريحاتها والذي وصفها بالتمثيل في فيلم وكل أحاديثها كاذبة.

الأمر الذي أكده العديد من أصدقاء الدكتور أشرف صبري، عبر تعليقاتهم على المنشور بأنهم صدموا من تصريحات نجلته التي أشارت فيها بانتمائها لاسرة متوسطة الحال، متسائلين كيف لأسرة متوسطة الحال  تملك فيلا ويخت ومربية فلبينية؟!.

وقال أحد أصدقاء الدكتور أشرف صبري في تعليق له:" بس الطبقه المتوسطة مش عندها فيلا فيها بيسين ولا مربية فلبينيه ولا مشتركين في نادي سبورتنج "نادي الاغنياء في الوقت دة "ولا  عندهم يخت صغير ولا بيزينو شجرة الكريسماس عشان مش فايقين للرفاهيات دي ولا بياكلوا في ماكدوا الكويت ولا كان لبسهم كده في التسعينات، حضرتك عيشت اولادك في طبقة الاغنياء في الوقت دة وعملت اللي عليك وزيادة وكتر خيرك ريحتهم بغض النظر عن طبقة الثراء الفاحش اللي بتخلي الطبقة اللي عيشت اولادك فيها زمان طبقة متوسطة في نظرهم دلوقتي بس في الأول والاخر عاشو مرتاحين ودة في حد ذاته كفاية جدًا لاطفال معندهمش متطلبات ازيد من اللي كنت معيشهم فيها، حضرتك اب محترم.

الدكتور أشرف صبري والد ياسمين صبري
الدكتور أشرف صبري ونجلته ياسمين صبري قبل الشهرة