رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

عمرو أديب: حملات المقاطعة لا تؤثر على الشركات الأم ولكن على العمالة المصرية

النبأ

عمرو أديب: حملات المقاطعة لا تؤثر على الشركات الأم ولكن على العمالة المصرية

علق الإعلامى عمرو أديب، على حملات مقاطعة المنتجات والشركات الأجنبية التي تدعم الكيان الصهيوني.

وقال عمرو أديب، خلال تقديم برنامج «الحكاية» المذاع عبر قناة «إم بى سى مصر»، اليوم الجمعة، إن حملات المقاطعة لا تؤثر على الشركات الأجنبية الأم، مشيرًا إلى تأثيرها السلبي على العمالة المصرية العاملة في هذه الشركات في مصر.

وأضاف أن المقاطعة من الممكن أن تجعل بعض الشركات والمحلات تستغني عن عدد من العمالة بسبب قلة المبيعات، متابعًا: «كلهم من العمال الغلابة، من أين سيأكل ويعيش هؤلاء؟!».

وأشار إلى أنه أول من تزعم مقاطعة السلع الدنماركية بسبب سب الرسول -عليه الصلاة والسلام- موضحًا أن هذه الحملة تختلف عن نظيرتها الحالية، لأن الأولى لم تكن ضارة بالبلد.

وتابع «أديب»: «شركات الفرنشايز دي شركات مصرية، ورأس مال مصري، وعمالة مصرية، أنا مش بتكلم عن ماكدونالدز بس، مش هو الحاجة الوحيدة اللي في الحياة».

وأكمل: «المقاطعة إلى أين وإلى متى؟ هتكملوا سنة في المقاطعة، البنزين والأدوية والموبايلات مستوردة، لو عايزين نقاطع ورونا بقى، محدش ليه بيقاطع البنزين؟! ليه محدش بيقاطع الحاجات دي؟! لأ هو المنظر، ستارباكس مش هروحه، هو مين اللي كان بيروح ستارباكس، مين اللي كان بيدفع في كوباية قهوة 80 جنيه؟! هو ده المواطن العادي؟! يا جماعة أرجوكم خدوا بالكم من اللي انتم بتعملوه، الناس دي قاعدين نقولهم هاتوا استثمارات وادخلوا معانا في حاجات، بعد كده كل سنة وانت طيب».