رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بعد مطالبته بإلغاء الانتخابات الرئاسية.. خالد أبوبكر لـ أكمل قرطام: "مكانك مستشفى المجانين"

الإعلامي خالد أبو
الإعلامي خالد أبو بكر

بعد مطالبته بإلغاء الانتخابات الرئاسية.. خالد أبوبكر لـ أكمل قرطام: "مكانك مستشفى المجانين"

انتقد الإعلامي خالد أبوبكر بيان رئيس حزب المحافظين أكمل قرطام، الذي يطالب فيه بإلغاء الانتخابات الرئاسية وتأجيلها.

وقال خالد ابو بكر:  "حديثي للعقلاء من أهل المعارضة فوجئنا جميعا على صفحة حزب المحافظين ببيان جاء فيه " إنه في ظل الظروف الراهنة والمخاطر التي يتعرض لها الأمن القومي المصري لا بد من إلغاء الانتخابات الرئاسية وتأجيل إجرائها ولا بد من تشكيل حكومة وحدة وطنية وعسكرية تعمل من أجل المصالح العيا للبلاد.

  وعلق الإعلامي خالد أبوبكر غاضبا على البيان "يأخي انت منين يا اهل العقل الراحل بيتكلم كد إزاي أزاي فيه حزب يخرج بيان بالشكل ده دي مخالفة صريحة للدستور انتوا إزاي بتخاطبوا الرأي العام كده، ومتابعا نحن مصدقنا المعارضة الوطنية تظهر هذه الأيام وتلقى احتراما وتأييدا من الكثير من الناس.

وواصل أبوبكر انتقاده قائلا: "ده عقل أمشى وراه، وتابع انا بتكلم عن الموقف ده لو أكمل قرطام جاني قبل كده وقالي الكلام ده انا معتر ض على السياسات هوافقك لكن تقولي الغي الدستور انت مين علشان تتجرأ على إرادة الشعب المصري وازاي الحزب يوافق على كده. لما جميله إسماعيل حزبها قالها متترشحيش  التزمت بقرار حزبها.

وأكمل أبوبكر: “ألغي القانون ألغي الدستور انت إزاي بقيت رئيس حزب هي قضية فلوس يعني انا لو معايا شوية فلوس أعمل حزب بكره الصبح علشان الغي الدستور واعمل حكومة مدنية، وتابع هغيب عقلى 3 دقايق وهمشي معاك انا الدستور بيحتم عليا اجري الانتحابات في وقت معين ولما أوافق على كلام سيادتك بكره هنعمل ايه اللي يلحق يروح الاتحادية يحكم ايه المعيار للحكم الناس اللي صوتها عالي تروح تحكم، انت كده مش معارض انت مكانك كده في مستشفى المجانين”.