رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

أين الله مما يحدث في غزة؟.. داعية تجيب

غزة
غزة

أين الله مما يحدث في غزة؟.. داعية تجيب

ورد سؤال إلى الدكتورة نيفين مختار، الواعظة بوزارة الأوقاف، من متابع بشأن العدوان الإسرائيلي على غزة، يقول: «إحنا شايفين اللي بيحصل، مفيش حاجة تقدر تعبر عن اللي بيحصل في غزة، في كلمة دايمًا كنا بنقولها إن ربنا ميرضاش بالظلم، لأ، الناس دلوقتي بقت تقول هو ربنا فين من كل ده؟».

وقالت الواعظة بوزارة الأوقاف، خلال تصريحات تليفزيونية، اليوم الجمعة، إن الله سبحانه وتعالى موجود، ويحب هؤلاء الناس، مشيرة إلى الآية الكريمة: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ ۝ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ».

وأضافت أن سنة الابتلاء والفتنة في الأولاد والمال والأولاد والطعام والشراب والوطن موجودة من قديم الأزل، متابعة: «الفتنة عشان أصمد وأصبر، عشان ربنا يدخلنا الجنة، الجنة جزاؤها كبير وأجرها غالي وحفت بالمكاره».

واستشهدت بالآية الكريمة: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم ۖ مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ».

وتابعت مختار: «نصر الله قريب، لا تخافوا ولا تحزنوا، كل ده اختبار وامتحان، وأجره جنة عرضها السموات والأرض، الدنيا ما هي إلا محطة عبور، لكن آخرتنا إن شاء الله في الجنة، كلنا بنمر بابتلاءات من فقد الأولاد والآباء، وتحملنا».