رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

الرئيس السيسي يكشف سبب معاناة الدولة منذ 1980: «دخل مصر مش قدر مصروفها»

الرئيس السيسي خلال
الرئيس السيسي خلال جلسة واقع الاقتصاد المصري

الرئيس السيسي يكشف سبب معاناة الدولة منذ 1980: «دخل مصر مش قدر مصروفها»

كشف الرئيس عبدالفتاح السيسي، عن سبب معاناة الدولة المصرية، وبالتحديد منذ عام 1980.

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال كلمته على هامش جلسة «واقع الاقتصاد المصري» بمؤتمر «حكاية وطن»، اليوم السبت: «ليه إحنا كده ليه ظروفنا صعبة؟! ظروفنا صعبة من سنة 1980 لحد النهارده، وده مش دفاع عن نفسنا ولكن بنوضح إيه الحكاية علشان لازم نتخلص منها.. دخل مصر مش قدر مصروفها».

وأضاف السيسي، أن مصر لم تستدن حتى عام 1970، ولكن تداعيات الحرب فرضت على مصر أن تأتي بموارد بالدين لتجاوز تداعيات الحرب، مشيرًا إلى أن القلة والعوز ليس مشكلة، ولكن المشكلة هو قبول العوز وعدم الاستعداد للقتال من أجل إنهائه.

وتابع الرئيس عبدالفتاح السيسي: «طب اللي قبل مننا محاولوش؟! أكيد حاولوا.. الناس الموجودين قبلنا متعلمين وفاهمين ومصريين بيحبوا بلدهم، لكن حجم التحديات كبير أوي». وأكمل: «إحنا بنصلح مسار صعب، ومكناش مسؤولين عنه، اللي إحنا بنعمله مالوش علاقة بسياسات الاستمرار، اللي بنعمله أكبر بكتير من فكرة الاستمرار».

وأشار إلى أن مصر وضعت خطة لتجاوز أزمة الزيادة السكانية منذ عهد جمال عبدالناصر وفي عهد السادات وفي عهد مبارك ولم ننجح حتى الآن، مضيفًا: «إحنا زدنا 25 مليون مواطن منذ 2011 وحتى الآن، تخيل لو كان معدل النمو السكاني عندنا من 2011 وحتى الآن ثابت».