رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

مخرج «كلبش 2» يفجر مفاجآت من العيار الثقيل عن المسلسل

مسلسل كلبش 2
مسلسل "كلبش 2"


على الرغم من النجاح الكبير الذي حققه مسلسل "كلبش 2" للفنان أمير كرارة، إلا أنه لم يسلم من بعض الانتقادات التي أثرت على هذا النجاح بشكل أو أخر.

من جانبه، حرص المخرج بيتر ميمي على الرد على هذه الانتقادات، كما فجر الكثير من المفاجآت حول الحلقات المُقبلة من المسلسل.

وكتب "بيتر"، عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "أنا عادة مش برد على تعليقات لكن بقراها وباخدها باهتمام للتطور، وفعلاًاالحمدلله وبفضله التطور موجود من عمل لأخر ومن سنة لأخرى، لكن حبيت أرد على بعض التعليقات؛ لأن فعلًا نسبة مشاهدة "كلبش" أصبحت فوق المتوقع لدرجة أكبر بكتير كمان من رمضان السابق".

وتابع: "١- عاكف أبوالعز بيتحدث بلهجة صعيدية وأبوه بلهجة بدوية وده باين من أول حلقة (متبقاش صعيدي زي اللي خلفتك)، وهنعرف مين اللي خلفته وليه مش أبوه اللي رباه في الحلقة 15، ومعانا مصحح لهجة بدوي ومصحح لهجة صعيدي للدقة، 2- ضابط الأمن الوطني ممكن يكون بدقن وشعر طويل عادي جدًا وأنا راجعت ده بنفسي قبل التصوير من بعض الضباط وقيادات الداخلية وإحنا بناخد التصاريح للتصوير في أماكن حقيقية وحية مثل سجن طرة ومستشفى الشرطة".

وأكمل: "3- وضعية مسك الآلي ممكن تكون من الماسورة وأثناء الاشتباك ممكن تكون من الخزنة لسرعة تغيير الخزنة وكان معانا عميد من العمليات الخاصة أثناء تصوير المشاهد ديه والراجل كان بيدي المحاضرة ديه قدامي للضباط، مع العلم أن المدرعات والمركبات والجنود والضباط هم حقيقيين من العمليات الخاصة".

وتابع: "4- تراك جيم أوف ثرونس اللي في أول حلقة ده غلطة غير مقصودة؛ لأن إحنا في المونتاج بنحط تراكات عالمية وبعدين بنشيلها في الميكساج ده بيحصل في كل الشغل والحلقة الأولى كان فيها 13 تراك من جيم أوف ثرونس، وتم تغييرهم بموسيقى المسلسل ونسيو واحد سهوًا، وبعتذر على الخطأ غير المقصود برده لأني طلبت تغييرات في الحلقة أكتر من مرة كل شوية بعدل فيها وإحنا عاملين موسيقى للمسلسل مصر كلها عارفاها من السنة اللي فاتت".

وأشار: "5- ابن سليم الأنصاري بيرضع كراوية مع أنه المفروض بيرضع ريد بول عادي، 6- حلقة 8 أنا عيدت المشهد لما روجينا قالت (عمر) بدل (حسام) سهوًا والمونتير من ضيق الوقت حط الشوت الغلط سهوًا".

وأضاف: "أنا بشكر الناس اللي متابعة المسلسل بدقة شديدة وبشكر فريق العمل النجوم والإنتاج والمونتاج والتأليف والميكساج والموسيقى والديكور ومساعدين الإخراج علشان إحنا بسببكم بنافس على أعلى مشاهدة للسنة الثانية على التوالي بجزء تاني وده مبيحصلش".

وختم حديثه قائلًا: "وكلبش 2 بما فيه من أكشن وضخامة إنتاجية هيكون ولا حاجة بالنسبة للمشروع اللي تم تحديده للعام المقبل رمضان 2019.. واللي هيكون الأضخم عربيًا وبيضم مجموعة من نجوم عالميين من إنتاج شركة سينيرجي إن شاءلله.. أدعولنا بقى إحنا بنحاول نطور الصناعة وانتظرو حرب كرموز في مصر والخليج وأوروبا: إيطاليا - ألمانيا- لندن".



"كلبش 2" بطولة: أمير كرارة، وهالة فاخر، وعمر الشناوي، وروجينا، ومحمود البزاوي، وأشرف زكي، وعبد الرحمن أبو زهرة، وأحمد صلاح حسني، وصبحي خليل، وإخراج بيتر ميمي.

اقرأ أيضًا: