ads
ads

عصر «الست والعندليب» انتهى.. حمو بيكا يتطاول على أم كلثوم وعبد الحليم

حمو بيكا
حمو بيكا
ads

هاجم مطرب المهرجانات حمو بيكا، نقيب المهن الموسيقية الفنان هاني شاكر، والفنان تامر عبد المنعم بعد حديثهما، أمس الثلاثاء، في الصالون الثقافي بقصر السينما، لافتاً إلى أن عصر أم كلثوم وعبد الحليم قد انتهى وهذا عصر مطربي المهرجانات.


وقال "بيكا": " سلام عليكم على كل أخواتي واللي بيحبوني، لقيت ندوة كبيرة معمولة والدنيا مقلوبة علينا، فيها ممثلين وواحد ممثل اسمه تامر عبد المنعم ويقولك أنا مش هتكلم غير لما الناس تنزل من على المسرح.. المكان اللي عامل عليه الندوة ده اسمه المنصة، متقولش مسرح أنت مش واقف تغني، الناس كلها بتتكلم باسم مصر، وأنا بحمل هوية مصرية وعندي ولاء أكتر منكم في البلد دي".


وأضاف حمو بيكا في بث مباشر عبر حسابه الرسمي على موقع تبادل الصور والفيديو "إنستجرام": "عاملين ندوة كبيرة وطالعين تستهزأوا بينا، أنت متستهزأش بيا، عصر أم كلثوم وعبد الحليم كان زمان مش دلوقتي خالص، إحنا في سنة 2021 وده جيلنا وعصرنا إحنا بعد إذنكم.. زي ما كنا بنسمعكم اسمعونا".

 

وتابع: "بيقولوا لو عايزين تغنوا غنوا برة مصر..ليه؟، ما دي بلدنا برضو، إحنا محدش يمنعنا وإحنا في بلد حرية ومفيهاش منع، وبلد بتتقدم بالجمال والحلاوة".

 

واستكمل: "وحدوا الله ومش تحسسونا إن إحنا بيئة وزبالة، أنتم شايفينا كده عشان عايزين تشوفونا كده، الظلم حرام، وأنا بتكلم عن نفسي، وبقالي 5 سنين وغنيت إسفاف ولكن ده من زمان، ووقتها مكنتش أعرف يعني إيه نقابة ولما عرفت بطلت ومفيش كلام خارج بيطلع مني".

 

وأشار حمو بيكا إلى أن: "إحنا في عصر السيسي بلد الحرية والعدل والقانون، وأنتم عايزين البلد ميبقاش فيها حرية، وطول ما في ملايين وأطفال بيحبوا حمو بيكا، يبقى أنا لسه مكمل المشوار، ومتقدرش تمنعني، حرام عليكم".

 

يذكر أن نقابة المهن الموسيقية، برئاسة الفنان هاني شاكر، أعلنت مؤخرا عن أسماء من ليس لديهم تصريح للعمل، والممنوعين من الغناء، وهم كالتالي: "حمو بيكا، حسن شاكوش، كزبرة وحنجرة، مصطفى زكريا الشهير بمسلم، أبو ليلة، أحمد قاسم الشهير بـ فيلو، أحمد موزة، حمو طيخة، ريشا كوستا، وسمارة، شواحة، ولاد سليم، العصابة، الزعيم، علاء فيفتي، فرقة الكعب العالي، مجدي شطة، وزة، شكل، عمرو حاحا، وعنبة، وحسن أبو الروس".