رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

رسالة عاجلة من وزير التعليم إلى طلاب الثانوية العامة وأولياء أمورهم

وزير التعليم
وزير التعليم

نصح وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، الدكتور طارق شوقي، طلاب الثانوية العامة 2021 وأولياء أمورهم، بأن يبعدوا عن السوشيال ميديا.

وبحسب «شوقي» عبر جروبات أولياء الأمور بتطبيق «واتساب»: "مفيش داعي للتوتر لأن الامتحانات من الناحية اللوجستية ماشية كويس جدًا وموضوع الغش دا عملنا ليه كل الاحتياطات علشان لا يؤثر على فرص كل الطلاب المجتهدة بأي شكل من الأشكال وأنسوه خالص ومتابعوش السوشيال ميديا ولا الدوشة دي".

وقال وزير التعليم: "ياريت كلنا نركز على إعطاء الطلاب أكبر عدد من الوقت للهدوء وحل أكبر عدد من الأسئلة وميهموش خالص المجموع النهائي كام".

وأضاف: "احنا بعتنا تعليمات مشددة لرؤساء اللجان إن ورق الأسئلة ميتأخرش نهائي ولا دقيقة، وإذا تأخر يعطي الطلاب وقت كافي للإجابة ووقت الامتحان كاملًا ويعطي هذا الوقت لهم".

واختتم «شوقي» رسالته، مدونًا: "ياريت أولياء الأمور يفهموا إن طريقة التصحيح الجديدة مش هتهدر فرص دخول أولادهم الجامعة اللي عايزينها".

تجدر الإشارة إلى أنه انطلقت، صباح أمس، امتحانات الدور الأول من شهادة إتمام الدراسة الثانوية العامة للعام الدراسي الحالي 2020/2021، حيث أدى 392 ألف و863 طالب وطالبة بالشعبة العلمية الامتحان في مادة اللغة العربية، من إجمالي عدد 393 ألف و883 طالب وطالبة بالشعبة العلمية، داخل 2201 لجنة على مستوى الجمهورية.