رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

حادث دهس فتاة بـ«طريقة مُرعبة» في سوهاج يُشعل السوشيال ميديا (فيديو)

حادث دهس فتاة بسوهاج
حادث دهس فتاة بسوهاج


تداول رواد موقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو يظهر فيه حادث دهس فتاة بطريقة مرعبة أثناء سيرها بأحد الشوارع أمام مسجد الشهيد عبد المنعم رياض بمدينة نصر في محافظة سوهاج.


وظهر في الفيديو المتداول فتاة تسير بالشارع أمام مسجد الشهيد عبد المنعم رياض بمحافظة سوهاج بصحبة صديقتها لتأتي سيارة مسرعة تدهس الأولى وتتركها على مسافة  10 أمتار تقريبا، والتف الأهالي حول الفتاة ونقلوها على الفور إلى أقرب مستشفى لمحاولة إنقاذها.


وكشف مصدر لـ«النبأ» عن أن الفتاة التي تعرضت لحادث الدهس تحت عجلات ميكروباص أمام مسجد الشهيد عبد المنعم رياض بمدينة نصر في سوهاج؛ ما زالت على قيد الحياة، وتتلقى العلاج اللازم داخل أحد المستشفيات.


ونشر حساب باسم «شارع سوهاج» على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك» الفيديو، وعلق عليه بالقول: «احنا أسفين لنشر الفيديو دا؛ بس لما طفل من سواقين الميكروباصات يتسبب في دهس شابة عصر أمس أمام مسجد الشهيد عبد المنعم رياض بالمنظر البشع الذي يظهر في الفيديو، يبقي محتاجين محاسبة ورقابة من المسئولين لإدارة مرور سوهاج على نومها في العسل»، على حد قوله.


وتابع: «محتاجين محاسبة لناس تربحت من الميكروباصات وشاركت فيها وسابو السواقين يتحكموا في الناس بدون حساب، محتاجين محاسبة لأن حق البنت اللي في الفيديو دا في رقبة كل مسئول وكل واحد كان ممكن يكون سبب في ان حادثة زي دي متحصلش، وحصلت بسبب إهمالنا والتسيب اللي بقي واضح لأي شخص بينزل في الشارع، محتاجين رقابة لمنظومة الميكروباصات في سوهاج أكتر من كدة لان كدة بجد حرام».


ولاقى المنشور تفاعلًا واسعًا من قِبل رواد موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، وعلق حساب باسم محمد الشريف بالقول: «قولنا مليون مرة اعملوا شركة نقل جماعي زي بتاعت القاهرة بتكون فيها اختبارات للسواقين وجزاءات وتحقيق ومراقبة للسواقين وكشوفات طبية لتعاطي المخدرات، بس المحافظة ولا هية هنا».

وعلق حساب باسم ميمي حسني بالقول: «ربنا يشفي البنوته دي ويعفي عنها وفعلا سائقين الميكروبصات والتكاتك حاجه زفت أوي، بس هما في حاجه مستفزه أوي بردوا، ليه الناس بتمشي في نص الشارع بمنتهي الاريحيه وخصوصا البنات».

شاهد الفيديو