رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

رسالة هامة من «السيسي» للأطقم الطبية والتمريض والعاملين في المستشفيات

الرئيس عبدالفتاح
الرئيس عبدالفتاح السيسي

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية بسيناء، رسالة للأطقم الطبية وأطقم التمريض والعاملين فى المستشفيات، قائلًا: «عليكم بمزيد من الحرص وأخذ الحيطة فى إجراءات السلامة والوقاية من فيروس كورونا».

وأضاف: «خلوا بالكم مش هقول إننا محتاجينكم فى الفترة اللى جاية، لا إحنا محتاجينكم على طول، ربنا يحافظ عليكم، وبكرر شكري ليكم».

من جهة أخرى، وجه الرئيس السيسي، حديثه أثناء افتتاح محطة معالجة مياه الصرف بالمحسمة في الإسماعيلية، إلى رجال الأعمال والمستثمرين في مصر، قائلًا: «هل في حد من رجال الأعمال والمستثمرين مستعدين يعملوا طرق زي شرم الشيخ أو طابا أو انفاق زي اللي بنتكلم عليها وبتكلف مليارات كثيرة».

واستطرد: «مهتمين بتعمير سيناء وجذب جزء من حجم السكان في الدلتا والصعيد، مين يدفع 600 مليار جنيه لتدشين بنية أساسية؟ إحنا بفضل الله منتبهين قوي للمسئوليات اللي ربنا حطها في رقبتنا لبلدن، اتمنى رجال الأعمال يكونوا موجودين معانا ويشاركونا في المشاريع اللي تم تنفيذها».

وأردف: «مش بقولك تعالى أعمل مشروع، بل تعالى شارك في إدارته والعوائد اللي جاية منه، مستعد أخلص مشاريع قد كده 100 مرة».

وأكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية حريصة على تأمين العمال في مواقع العمل المختلفة، ضمن إجراءات الدولة لمواجهة فيروس كورونا المستجد.