ads
ads

محمد محمود عبد العزيز يوجه رسالة قاسية لأعداء الوطن «فيديو»

محمد محمود عبد العزيز
محمد محمود عبد العزيز


شارك الفنان محمد محمود عبد العزيز، مقطع فيديو لوالده الراحل، من مسلسل «باب الخلق»، وهو يفك نزاع بين طوائف مصر بكلمات مؤثرة، عبر صفحته الشخصية على موقع "انستجرام".


وظهر الفنان الراحل محمود عبد العزير، في الفيديو، وهو يوجه كلامه لشعب مصر قائلا: «فوقوا بقا يا اخونا فوقوا.. يا عالم فوقوا يا مصريين فوقوا اللي بيحصل دا حرام.. انتوا مصريين انتوا.. انتوا حضارة 7000 سنة.. الحضارة اللي عمر ما مصري قتل فيها مصري ليه بقينا بنكره بعض كدا.. ليه بقينا بنذل في بعض كده.. ليه بقينا واقفين لبعض على الواحدة.. لا جوع ولا عدو ولا جن أحمر ممكن يدمر البلد دي.. لكن اللي بيحصل دا هو اللي هيدمرها.. بلدنا حلوة يا اخوانا.. حرام عليكم.. حبوها.. حبوها يا اخونا».


وعلق "محمد" على الفيديو قائلًا: "{حرام عليكوا بلدنا حلوة، حبوها، حبوها} ده اللى علمهولى ابويا و ربانى عليه، أحب بلدى وأحترم الكبير، ولو يوم حد غلط فى بلدى أو فى رئيسها و هو من يمثلها، أكله بسنانى، من حق كل واحد أنه يقول رأيه بحرية، لكن فى حدود الأدب والاحترام، أنت حر ما لم تضر، حتى الحرية لها ضوابط، حسبى الله ونعم الوكيل فى كل من يحاول تدميرنا أو تشتيتنا ولكن فى النهاية [الكلاب تعوى والقافلة تسير] واحنا قافلتنا هاتستمر وهاتوصل بأمان وسلام رغم أنف كل حاقد وكل مأجور، موتوا بغيظكم.. اسألكم الفاتحة و الدعاء لابويا و لكل من رحلوا عنا»


يذكر أن النجم محمود عبد العزيز غادر عالمنا في 12 نوفمبر عام 2016 بعد صراع مع المرض.