رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بالصور.. مهزلة بتشطيبات وحدات دار مصر.. اعرف التفاصيل

دار مصر_ أرشيفية
دار مصر_ أرشيفية

أعرب عدد من حاجزي مشروع دار مصر في عدة مدن إستياءهم  من تشطيبات الوحدات، وطالبوا من وزارة الإسكان التحقيق في كيفية تمرير مثل هذه التشطيبات الرديئة للسباكة والصرف الصحي وتكرارها بعدد من عمارات المشروع.

ومن أبرز المخالفات إنفجار محبس مياة بعمارة 22 بالمرحلة الأولى بمشروع دار مصر العبور، مما تسبب في رشح على السلم والواجهة.
تجدر الاشارة قدم أحد مستلمي دار مصر عدة نصائح للحاجزين المقرر لهم إستلام وحداتهم  الفترة القادمة وقال هذه النصائح:

1_بالنسبة للخطوط الرئيسية المغذية للمجمع السكني من كهرباء ومياه و صرف و غيره، دي بقي واقع وقضاء وقدر محدش يقدر يعمل فيها حاجة، و أدينا شايفين المياه ضربت، بجانب أن هناك سلبيات لن تظهر إلا بعد ما تسكن فيها.

2_شغل النقاشة كله زفت وطلسقة ومسيح على الجدران
،لازم تشغل المحبس الرئيسي لمدة يومين تلاتة لأن المواسير ناشعة ومسربة مياه في الجدران تضرب كل النقاشة في أسفل الجدران، دي مشكلة ملهاش علاج مهما عملت.

3_ متابعة صوت المياه في المواسير والجدران ومن خارج الصرف، لأنها بتضرب في الطوب وبتسرب على الجدران من الخارج.

4_الكهرباء ستجد أطراف كثير ميتة مفيهاش كهرباء، بتحتاج كهربائي يعمل فيها ويأسس أسلاك من جديد.

5_ الأبواب والشبابيك شغل "زفت الزفت"، مش مطبعة ولا مرتاحة، اللي مبيقفلش واللي فالق عن بعضه، من الآخر بتحتاج نجار يشتغلهم كلهم من أول و جديد، حتي دهانهم و لا المساكن الشعبية.

6_الالوميتال بقي قصة تانية، الأبواب مش مرتاحة في الجرار والسوكيت بتاعها، والافقال بتاعتها بلاستيك بتتكسر مع أقل شدة وتتأكل بعد مرتين تلاتة إستعمال لازم تشتغلها كلها من جديد.

7_السلك بتاع الدبان والناموس ضعيف جدا لو لمسته بيوقع ويتقطع، بتحتاج واحد جديد.

8_السيراميك والبورسلين أولا ميوله غلط وفيه عالي وواطي وشكله حيفلق لأن الفواصل مش متعبية أسمنت أبيض كويس وفيه فراغات.

9_سيراميك الأرضيات والحمامات مطبل وفاضي من خلفه، يعني عادي تلاقي واحدة بتتحرك في الأرضية، ومش هاتعرف تعلق حاجة في الحمام إلا لما تنزله كله ويتعمل صح عشان تعلق السخان أو طقم الحمام مراية وفواطة وغيره، و إلا يوقعوا بسبب وزنهم على السيراميك لأن مافيش أسمنت وراه.

10_طقم الصحي حمام وبانيو وغيره، افتح فيهم المياه لأن فيهم تسريب من الجوانب والمصافي مش سالكة كويس، ده غير تطبيع اجزاءهم على بعضهم وعلى الجدران والسبب لما تشوفه هاتعرفه. 

11_طبعا الناموس والدبان محتلين المجمع، والإضاءة ليلا كحل في الحدائق، لازم تجهز نفسك بمصائد وناموسيات لكل الغرف، أنوار السلالم محروقة يعني بالليل بيت رعب.

12_الأسانسير لا يعمل وغير مسموح حاليا بتوصيل تليفونات أرضي لذلك لا يوجد نت. 

13_بوابات العمارات لايوجد عليها قفل فضرورى عمل قفل أمان على باب شقتك إضافي.