رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بالصور.. كوارث السباكة تضرب شقق الإسكان الاجتماعي بالـ٨٠٠ فدان في ٦ أكتوبر.. أحد الملاك:"ساكن منذ ٢٥ يومًا ومش عارف أشرب".. شركة المدني:"المشكلة لا تخصنا"

النبأ

حالة من الخضب والسخط تخيم على مستلمي شقق مشروع الإسكان الاجتماعي بمنطقة الـ ٨٠٠ فدان بمدينة ٦ أكتوبر، بسبب العيوب الكارثية في  أعمال السباكة ووصلات مياه الشرب بالمشروع، والتي تسببت في قطع المياه بصفة دائمة عن الوحدات التي تم تسليمها.

ونشر عماد عطية، أحد الملاك، رحلته المأسوية مع شركة المدني أحد الشركات المنفذة للوحدات بالمشروع، على جروب " اسكان قطاع ( أ ) اكتوبر الجديدة ال 800 فدان سابقا" على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، قائلًا: " يا جماعة شركة المدني بتقفل محابس المياه عن العماير الخاصة بيها ،علشان تخفي عيوب السباكة، أنا ساكن في عمارة ٢٢٩ والمياه مقفولة عنها، واشتكيت ليهم كذا مرة وللأسف بيضحكو عليا ويقولوا المياه قاطعة عمومي، ولما فتحت المحبس اللي تحت العمارة المواسير ضربت والعماره غرقت، وكل ميصلحوها تضرب تاني، ومش عارفين يصلحوها فقفلو المياه وريحوا دماغهم.. برجاء محدش يستلم إلا لما يجرب السباكة ويكون العمارة فيها مياه وتكون شديدة، لأن هما مقللين ضغط المياه علشان عيوبهم متظهرش..  حاليًا ليا أكثر من ٢٥ يوم مش عارف حتي أشرب مية، مع العلم أن الجناين فيها ميه وشديدة" .
 
وأوضح عطية، أن مسئولي ومهندسي شركة المدني، بعد مقابلة معهم، أفادوا قائلين:" أن المسئول الأول والأخير عن مشكلة المياه هي شركة المختار، وهي شركة حكومية، لم نتستطيع أن نأخذ معها حق ولا باطل، وبالتالي  فنحن كشركة مدني قمنا بغلق المياه  على  العمائر، خوفًا من تعرضها للخطر،  فما يخصنا  هو سلامة العمير أما مشكلة المياه فهي تخص شركة المختار .