رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بالصور.. طالبة «إعلام حلوان» تتعرض لـ«علقة موت» في الجامعة.. ورد صادم من «الأمن والشباب»

جامعة حلوان- أرشيفية
جامعة حلوان- أرشيفية


تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، منشورًا على «فيسبوك» يوثق واقعة تعرض طالبة بكلية الأداب قسم الإعلام بجامعة حلوان للضرب المبرح على يد شاب داخل  حرم الجامعة.

وجاء المنشور كالآتي:- «البنت دي طالبة في كلية إعلام حلوان، والورم اللي في وشها ده من الحيوان اللي في الصورة التانية عشان رفضت انها تتعاكس او إنه يتحرش بيها .. الغريب في الموضوع ان كل ده حصل داخل الحرم الجامعي ولا فرد أمن اتحرك يوقف المهزلة اللي بتحصل دي وقلة الأدب اللي عند الولد ده».

وأضاف المنشور «الأغرب في الموضوع ، أن الطالبة بتقول كان فيه ولاد كتير شباب محدش قاله أنت بتعمل ايه..؟!! حررت محضر في الأمن، وعملت مذكرة ويبقوا قابلوني لو حقها جه او اتردت كرامتها اللي اتهانت من الناس اللي سابوها للحيوان ده يضربها».

وتابع:  «اللي انا بسأله لنفسي والشباب هو احنا اتغيرنا أوي ليه كده ؟ كان زمان الواحد مكنش بيحب يشوف أي واحد غريب في المنطقة عشان كان معروف انه جاي يعاكس بنت (الحتة) الوقتي بقا الأمر عادي كده البنت تتضرب قدامنا ولا نتحرك .. بقا عندنا انعدام مشاعر وتبلد في الأحاسيس وغياب المروءة والشهامة.. مش هقول للبنت دي غير إننا قصرنا في حقك». 

وأثارت الواقعة، رودود أفعال غاضبة، الذين صبوا جام غضبهم على الشاب والأمن، مطالبين بتطبيق أقصى عقوبة على هذا المتحرش بحسب وصفهم.