رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بعد 20 عاما.. أحمد حلمي يكشف سر استمرار زواجه من منى زكي

أحمد حلمي
أحمد حلمي

حل الفنان أحمد حلمي ضيفا على الإعلامي أنس بوخش في برنامجه “ABtalks”، كاشفا عن بعض تفاصيل حياته الأسرية.  

وخلال اللقاء، تحدث أحمد حلمي عن  سر استمرار زواجه من منى زكي لقرابة الـ20 عاما، قائلا: "الناس بتقول أن بعد سنين من الجواز الحب بيختفي لكن في جملة كانت ضمن فيلم، وأحد الأبطال وضح الفرق بين الحب قبل الزواج وبعده وقال أن المرحلة الأولى اسمها مرحلة الوقوع في الحب لكن الحب استقرار وهناك خلط بين المرحلتين وعرفت أن ده حاجة منطقية لأن في البداية الاتنين بيكونوا مجهولين لبعض فبيكون في شغف".

سر نجاح زواج أحمد حلمي ومنى زكي

وأضاف أحمد حلمي: "متزوج من منى زكي من عام 2002 والجواز حياة أخرى وأهم شيء في الزواج هو الوصول للغة الثالثة لأن الرجل عنده لغة بيتكلمها والست عندها لغة بتتكلمها وزي ما يكون هو بيتكلم انجليزي وهي فرنساوي وفي لغة تالتة مشتركة وهي أن الاتنين يتعلموا لغات بعض، ومهم أن الراجل يقرى كتالوج الست والست تقرى كتالوج الراجل".

وتحدث أحمد حلمي عن أحد أشهر المقولات في العلاقة بين الزوجين وقال "بيتقال أن لما مراتك تبقى متخانقة في الشغل أو مع صاحبتها وانت تقول رأيك وتلبس قبعة الحكيم هي هتضايق وانت مش هتفهم ليه اضايقت لإنه ا عايزة تتسمع بس وبعد ما تخلص أسألها عن رأيها وبعدها قول رأيك".

وتابع: "كمان لما الراجل بيكون مضايق ومراته تساله مالك فالمفروض تسيبه لوحده وأحيانا لو حكى مشكلته لصاحبه دة بيخليها تحس أنها مش مهمة بس بعد شوية هو هيحكيلها عن المشكلة".

وعن علاقته بأبنائه، أوضح أحمد حلمي: "أنا بشوف نفسي أب كويس إلى حد ما لأن الأب عنده مسؤوليات وواجبات وفي جزء موجود في كل أب بشكل طبيعي وانا علاقتي بالأولاد كويسة"

آخر أعمال أحمد حلمي

يذكر أن أحمد حلمي شارك في بطولة مسرحية "ميمو" مع هنا الزاهد وأحمد رزق وهنا شيحة وغيرهم نخبة من النجوم ومن تأليف ضياء محمد وإخراج هشام عطوة.