رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

«طلع مختلس».. تفاصيل دعوى خلع داخل محكمة الأسرة

دعوى خلع
دعوى خلع

«فلوس أبويا خلصت، وهو اختلس فلوس من الشركة اللي شغال فيها، ودلوقتي وبعد شهرين جواز طلع مديون ومش معاه ولا مليم»، بتلك الكلمات وقفت زوجة تبرر سبب دعواها لطلب الخلع أمام محكمة الأسرة، مشيرة إلى تخلفه عن الإنفاق عليها، حيث كان يعتمد على أموال والدها ومن بعدها اكتشفت خلافاته في العمل بسبب اختلاسه الأموال.

وتابعت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة، بأنها هربت من مسكن الزوجية خوفًا من عنف زوجها وتهديدها لها بسرقة مصوغاتها، فضلا عن استيلائه على منقولاتها، ومطالبته لها بسداد مستحقات مالية متراكمة عليه وديونه التي تجاوزت مليون و300 ألف جنيه،  بيهددني يبيع عفش البيت اللي بفلوس أبويا عشان يسد ديونه، أنا مش عارفة إزاي اتخدعت في واحد زيه».

وأضافت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة، بأن زوجها جعلها تتسول نفقاتها من عائلتها، ورفض الانفصال عنها بسبب تعنته، فضلا عن أنه حاول ابتزاز شقيقها ليدفعها للتنازل عن دعاوي الحبس المقامة ضده، وانهال عليها بالضرب،« دخلت المستشفي وكنت بين الحياة والموت، بعد ما رفض يطلقني، كمان حاول يجبرني أرجع لمسكن الزوجية بالقوة، أو يسيبني متعلقة عشان يجبرني على التنازل عن حقوقي الشرعية.

والقانون أعطى للمطلقة نفقة العدة تقدر بنفقة 3 أشهر من النفقة الشهرية، والقانون أوجب على تمكين الحاضنة من مسكن الزوجية أو أجر مسكن للحضانة حتى سن الـ15 عشر للذكر و17 عشر للأنثى.