رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

«سرق ميراثي ودهبي».. تفاصيل دعوى طلاق للضرر داخل محكمة الأسرة

طلاق الضرر
طلاق الضرر

«سرق ميراثي من والدي، ودهبي ورفض يرجعهم، ولما طالبته بيهم ضربني ودخلت المستشفى بتعالج شهر كامل»، هكذا وقفت الزوجة "م. ل" أمام محكمة الأسرة تطالب بالطلاق للضرر من زوجها، بسبب خلافتهما المستمرة، بعد تحايل عليها وسرق ورثها من أبيها وسرق مشغولاتها الذهبية، ورفض ردها.

وتابعت الزوجة أمام محكمة الأسرة أنها تعرفت على زوجها صاحب شركة الاستيراد والتصدير في جلسة تعارف عائلية سرعان ما تم خطبتهما وتم الزواج بعد 6 أشهر من الخطوبة وعاشت حياتها مستقرة لمدة 4 سنوات، «خلال سنين جوازنا جوزي تعرض لكذا أزمة مالية، وقفت جنبه كتير وساندته في أزمته بفلوس ميراثي من والدي، ودهبي عشان الحياة تمشي».

وأضافت الزوجة أمام محكمة الأسرة أن زوجها بعدما تحسنت حالته المالية وعادت الأمور لطبيعتها في عمل زوجها قابل ذلك بنكران الجميل،  «أخد مني فلوس في فترة تعثره المالب أكتر من مليون جنيه، ودهبي، ولما احواله تحسنت طالبته بالفلوس دي رفض يرجعهم».

وأوضحت الزوجة أمام محكمة الأسرة بأن رفض زوجهت تحول لمماطلة واعتداء متكرر بالضرب المبرح، وفشلت كل العائلة في إقناعه بالعدول عن تصرفاته، «طلبت الطلاق عشان مش قرة أعيش معاه تاني، وقولتله هتنازل عم فلوسي بس طلقني لكنه رفض»؛ لذا قررت اللجوء لمحكمة الأسرة لرفع دعوى طلاق للضرر.