رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

محمد عبد الرحمن يكتب: "القلش".. سلاح المصريين فى الأزمات

محمد عبد الرحمن
محمد عبد الرحمن

المصريون معروفون بخفة ظلهم، وأنهم أولاد نكتة، فهى حاضرة عندهم فى أوقات الشدائد والأزمات، وهى سلاحهم الفتاك للسخرية من بعض الأمور التى قد لاتروق لهم، أو تنغص عليهم حياتهم المعيشية .

وكسائر المصريين ، استخدم اهالى قرية قرنفيل، إحدى قرى محافظة القليوبية السخرية والنكتة أو مايطلق عليه القلش كوسيلة من وسائل الشكوى لإيصال صوتهم إلى المسئولين .

لم يعانى أهالى القرية يومًا من انقطاع مياه الشرب، عشرات السنين وهم ينعمون بمياه نقية نظيفة حيث تمتد إليهم مياه النيل التى لاتبعد عنهم بضعة كيلو مترات .

الأهالى لم يشعروا بهذه المعاناة إلا بعد إنشاء مصنع كمارا للحلويات وصاحبه عضو بمجلس الشعب، ويقولون أنه يستخدم نفوذه لحرمانهم من حصتهم من المياه.

ويرجعون انقطاع المياه وضعفها إلى استيلاء المصنع على حصتهم ، بسبب تخزين المصنع لكمية كبيرة من المياة يستخدمها فى تصنيع الحلويات .

أصحاب المصنع ينفون هذه التهمة، والأهالى يؤكدونها ودليلهم أن المياه تعود إلى حالتها الطبيعية، وتصل للأدوار العليا فى أيام الأعياد والعطلات الرسمية والتى يكون فيها المصنع متوقفا عن العمل .

المهندس مصطفى مجاهد رئيس مجلس إدارة مياه الشرب والصرف الصحى بالقليوبية، اجتمع بممثلين عن القرية وبعض القرى المجاورة ، وأبلغهم أنه سيتم حفر بئر ارتوازى على عمق أكثر من ٣٥٠ متر لحل مشكلة انقطاع وضعف المياه بالقرية .

الأهالى يشعرون بِغُبنٍ وامتعاضٍ شديد من اللجوء لهذا الحل ، خاصة وأن مياه الآبار ليست ذات سمعة جيدة من الناحية الصحية، والمسئولين عن مياه الشرب فى مركز القناطر الخيرية يؤكدون لهم أنها سوف تكون مطابقة للمواصفات الفنية ، ولن يكون لها أى أضرار.

بعد ساعات قليلة من اجتماع أهالى القرية بالمهندس مصطفى مجاهد انقطعت المياه تماما عن القرية، فاستخدم أهالى القرية القلش للتعبير عن غضبهم وامتعاضهم، فقد نشر أحدهم والمعروف بثقافته وخفة ظله والذى يتطابق اسمه مع الممثل الكوميدى عادل إمام بوستا ساخرا على صفحته الشخصية ، فانهالت عليه الردود الضاحكة ..وهذا جانبا منها : «الحمد لله الميه جت، بس بقت تنزل حلبة بدل الميه ، كلها صفره بس مفيش فيها سكر ..شكرا شركة الميه ..المرة الجايه عاوزين عصير مانجا».

Shaher Elkomy  قال "مهو انت تحط السكر بقي يعني مايه وسكر كمان، لو جابوا المره الجايه مانجا هدعيلهم كتير أوي أحنا عايزين كبده أحسن"

Adel Emam Emam "هتبقي صعبه عليهم وهيغلوا الفواتير جامد.... خلينا ف المشاريب ع ادنا وأدهم.. بلاش طمع يا عم سيد الحنفيه بتنزل حلبه ومش عاجبك دا فيه ناس مش لاقغفيه الميه"

Ahmed Saleh ماهي حلبه بس مافيش فيها سكر** Shaher Elkomy طيب ربع كبده مع المشروب"

Adel Emam Emam عايزها بالفلفل ولا بالراده عشان اكلمك الشركه

Ahmed Saleh " هما يبعتو تمنها واحنا نشتري براحتنا

Adel Emam Emam لو ع ربع كبده بس يبقي سهل Shaher Elkomy "عايزين نشوف حل بقي للعيش والسلطه والطحينه"

Adel Emam Emam "أنت كده ناوي تخربها خالص وهتطمع... ومش هنطول حاجه ف الاخر"

Shaher Elkomy "ده لسه مش لازم حاجه ساقعه علشان تهضم"

Adel Emam Emam "اه طبعا.. وبعدها يودونا دريم بارك.... ويطلعونا ع شرم فسحه عشان النفسيه وتبقي عنب اوي كده "

Shaher Elkomy "وبعدها نركب الطياره ونروح السعوديه نعمل عمره"

Adel Emam Emam وتبقي جبرت اوي كده.. المية جت المية جت وهستحامة"

Ahmed Khamies أنا أمنيتي استحمي في الدش احنا الميه قاطعه عندنا علي طول.. أحمد ربنا بطل طمع هات انت السكر.. عندنا منزلة قهوة سادة

**ههههه وأحنا كمان ومش بس كدا المياه ضعفت جدا

Alaa Goda احنا عندنا مش بتيجي غير الساعه اتنين بليل

Adel Emam Emam "أصل بتخاف حد يشوفها..علوه الطيار ايوه بتخرج من واره أهلها"

Adel Emam Emam "احنا عندنا لا جابت حلبة ولا ينسون بالمرة.. كل تأخيره وفيها خيره ان شاء الله هايجيلك حلبه بحليب بعد كده".