رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بالصور.. تحذير خطير للمصريين من التعرض للنصب بأحدث وسائل التكنولوجيا

تحذير للمصريين من
تحذير للمصريين من التعرض للنصب - تعبيرية

انتشر، في الفترة الأخيرة، العديد من النصابين عبر مواقع التواصل الاجتماعي، الذين يصطادون فرائسهم من "الفيسبوك، الإيميلات، الواتس آب، الفايبر".

وحذر أحد سكان مدينة الشروق الذي كان سيقع ضحية النصب بعد تلقيه رسالة عبر تطبيق "واتس آب" من شخص خارج مصر للاتفاق معه على إرسال مبلغ مالي له في مقابل شراء بعض العقارات في مصر رغبة في الاستثمار على أن يحصل على أكثر من ربع قيمة المبلغ الذي سيرسله له كمكافأة.

وقال " ح. م"، عبر مشور له على إحدى مجموعات موقع التواصل الاجتماعي " فيسبوك": " قومت من النوم النهاردة على رسالة جاتلي على الواتس اب من واحد بيقولي أنا ديفيد هاري ظابط بالبحرية الأمريكية وبعتلي عشر صور لنفسه وصورة باسبور مكتوب فيه كل معلومات عنه زي مابيقول بالضبط، وبيقولي أنا محتاجك تستثمر أموالي داخل مصر، قولتله أنت عرفتني إزاي قالي أنا جبت رقمك من موقع عقاري مش أنت بروكر في مجال العقارات في مصر قولتله أيوة بالضبط قالي طيب أنا هبعتلك طرد فيه 300 ألف دولار تشتريلي عقارات وتبيعهالي بعد سنة وتعملي لها تسويق واستثمار قولتله تمام قالي وهديلك منهم 100 ألف دولار بتوعك".

وتابع:" قولتله كل دا تمام ابعتلي الطرد وأنا هستلمه قالي ابعتلي كل بياناتك عشان المندوب الدبلوماسي يجبلك الطرد، في خلال يومين أو ثلاثة، وأرسلت بياناتي عادي جدا قال لي أنا أرسلت 300 ألف دولار لشركة الشحن وهتسلمك في خلال يومين المبلغ".

وأضاف: "النهاردة الصبح بقى تلقيت رسالة على البريد الإلكتروني الخاص بي من أحد يقول لي احنا شركة شحن لوجيستية بتوصل في جميع أنحاء العالم وفي طرد باسمك محجوز من سلطات المطار وعشان تستلمه لازم تروح منفذ ويسترن يونيون وتدفع مبلغ 2000 دولار تحولهم لمقر الشركة في الهند عشان المندوب يبعتلك الطرد لعنوانك، وفي حالة عدم تحويل المبلغ في خلال يومين سيعود الطرد".

وبدأ العديد من متابعي الصفحة تحذيره من إرسال أو استلام أي مبالغ مالية، حتى لا يكون هدفها غسيل أموال.