رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

تحذير هام «جدًا» لأهالى مدينة العبور.. اعرف التفاصيل

مدينة العبور - أرشيفية
مدينة العبور - أرشيفية


حذر منعم علي، أحد سكان مدينة العبور، الأهالى من السير ليلًا على الطريق الدائرى للمنطقة الصناعية خلف «الحي التاسع»، من ميدان فيروز حتى ميدان دار مصر.

وقال «منعم» خلال تدوينة نشرها على جروب «خدمات مدينة العبور»، على موقع التواصل الاجتماعى «فيس بوك»: «أرجو الحذر من السير ليلا في الطريق الدائرى للمنطقة الصناعية خلف الحى التاسع في الوصلة من ميدان فيروز حتى ميدان دار مصر».

وأضاف: «بحمد الله الليلة الساعة 10 مساءًا نجوت أنا وزوجتي من عصابة عبارة عن سيارة قلاب تقوم بالعودة للخلف لتصطدم بسيارة ميكروباص بقوة وتهرب وأنا قمت بدافع الشهامة بالوقوف وركبت معايا سواق الميكروباص لكي يلحق بالقلاب وياخد حقه ودخلنا وراه في الطريق الموصل لطريق بلبيس لكي نجده راكن يمين الطريق وأنا وقفت بعربيتى أمامه بعشرين متر ولكن سائق الميكروباص تلكع في النزول من سيارتي فقام القلاب طلع أمامي وحاول الرجوع عليا».

وتابع: «انا زعقت للواد ونزلته ورجعت بسرعة والقلاب مش سايبني وراجع عليا في طريق بلبيس والعربيات جاية ورايا بسرعة وربنا الهمني أني ألف بسرعة وأمشي عكسي لحد ما أطمنت أني بعدت عنه لفيت وخدت الطريق الصح.. بس دمي هرب وزوجتي انهارت في البكاء وبعد ربنا ما نجانا الحمد لله واسترجعنا الأحداث ايقنت إنهم عصابة».

وواصل: «أولًا، التصادم بينهم كان مفتعل والطريق مقطوع ومظلم، ثانيًا، لقينا القلاب راكن مع أن الطبيعي أنه يهرب لا بعد مكان عن الحادث، ثالثًا، عدم رغبة سائق الميكروباص في النزول من سيارتي وتعمد تعطيلي عن الهروب».

واختتم: «اعترف أني اخطأت أني مشيت في الطريق المقطوع ده بالليل، فهل اخطأت في إغاثة الملهوف، أكيد ربنا نجانا كده الحمد لله رب العالمين».