رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بالصور.. المتضررين من"إسكان بورسعيد" يهددون بالاعتصام

وقفة احتجاجية للمتضررين
وقفة احتجاجية للمتضررين من إسكان بورسعيد


نظم المتضررون من تأخر طلبات الحصول على وحدات سكنية بإسكان بورسعيد، وقفة احتجاجية أمام مبني ديوان محافظة بورسعيد، مهددين بالاعتصام نظرا لتضررهم من طول فترة انتظار الانتهاء من تسليم مشروعي اﻹسكان "التعاوني والاجتماعي"، وعدم اﻹعلان عن مواعيد محددة للاستلام.

وأغلق المتضررون شارع 23 يوليو، رافعين لافتات شعارات ومرددين هتافات منها "عايزين إعلان ميعاد رسمي بالاستلام، وتعبنا من المفروش بيوتنا بتتخرب، وبقالنا 4 سنين مقدمين ولا حس ولا خبر، واحنا متضررين عايزين حقنا، واحنا مش بلطجية".

وقال مصطفي إبراهيم، أحد المتضررين: "حرام اللي بيعملوا فينا ده تعبنا، وأبسط حقوقنا إن الدولة توفر لينا مسكن فين العدالة الاجتماعية".

وأضاف محمد محمود، "أن المشكلة فى إسكان بورسعيد أنه لا يوجد شفافية في المواعيد، والناس فعلا تعبت من الإيجار المفروش، ولازم اشتغل ورديتين عشان أوفر دخل يساعدنا في دفع الإيجار، ومصاريف المفروش ترتفع من سنة لسنة، و4 سنين مماطلة فينا دون تحديد مواعيد ليعرف الناس ميعاد استلامهم لمساكنهم".

وبكلمات تصاحبها الدموع قالت دعاء محمود: "احنا تعبنا من كتر الانتظار واللي بيحصل فينا ده حرام ، كل واحد مننا قاعد عند حماته في شقة أوضتين وصالة، وفيه ناس قاعدة 3 أسر مع بعض".

وطالب المتضررون بالحصول على شهادة رسمية موقعة من "المحافظ و مدير الصحة ووزارة البيئة وأعضاء مجلس النواب" بصلاحية موقع مشروع "الرسوة الخاص بمنحة الإمارات للإسكان"، كذلك تسليم أرض "المشروع التعاوني" خلال شهر حيث أن بنود البروتوكول الموقع بتاريخ 2014/1/1 تأخرت لمدة عام ولم تسلم أرض المشروع حتى الأن، كما طالبوا بالالتزام بالمواعيد التسليم التى أقرها محافظ بورسعيد اللواء عادل الغضبان، فى وقت سابق وهى شهور "أكتوبر وديسمبر ومارس" المقبلين.