رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بالصورة.. كارثة بمدرسة شهيرة في الإسكندرية

محافظة الإسكندرية
محافظة الإسكندرية - أرشيفية


استغاثت أحد المواطنين، تدعى سوزان محمد، بوزير التربية والتعليم طارق شوقي، بعد تعرض ابنها للضرب بـ«الموس» على وجه، في مدرسة المشير الجمسي، التابعة لمديرية التعليم المنتزة بالإسكندرية.

وقالت «سوزان»، في منشور لها على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»: «نداء للسيد وزير التربية والتعليم، ووكيل وزارة التربية والتعليم بالإسكندرية، ومحافظ الإسكندرية، ومدير عام إدارة المنتزة التعليمية، والمجلس المحلي بالإسكندرية، أنا أم الطالب إسلام محمود المقيد بمدرسة المشير الجمسي أرجو من سيداتكم جميعًا الوقوف بجانب ابني إسلام من بطش الأستاذ خالد مدير مدرسة الجمسي».

وأضافت: «بيهدد الطلبة اللي في فصل ابني اللي هما زمايل إسلام أنهم يشهدوا ضدد ابني، وأن الطلبة تقول أن الولد ضرب إسلام بسبب أن إسلام فعل أفعال غير اخلاقية قبل ضربة بالموس».

وتابعت: «اقسم بالله هذا الكلام كذب وابني عمره ما عمل كده والفصل كله شاهد أن ابني اضرب في الفصل أمام أعين الجميع ودلوقتي الاستاذ خالد بيقول (محدش يقدر يهزني من علي الكرسي بتاعي)، وتم الاتفاق مع أم الولد اللي ضرب ابني أنه يخلص الترم ده ويتنقل السنة اللي جاية بالتنسيق مع مدرسه تانية».

وختمت: «أنا مش عاوزة حاجة غير حماية ابني ويكمل تعليمة في المدرسه وحقه يرجع يا بلد العدل ده ربنا اسمه العدل، والله لو ابني كان ابوه مسؤل في الدوله كان حقه جه بمكلمه تليفون حسبي الله ونعم الوكيل في أي إنسان يضيع حق ابني».